En röst på de rödgröna är en röst på SD.

I opinionsmätningarna har alliansen ett statistiskt säkert övertag mot de rödgröna. Tendensen verkar vara att de drar ifrån. Valet om största block verkar vara avgjort, men dramatiken är knappast över för det. Samtidigt har Sverigedemokraterna kravlat sig en bra bit över 4%-spärren som är det minsta antal röster man behöver för att komma in i riksdagen. Det troliga scenariot är att regeringspartierna blir störst, men att SD blir tungan på vågen. I det läget hotar kaos i riksdagen. Regeringen blir försvagad och riskerar att bli beroende av SD för att kunna regera Sverige. I det läget kommer regeringen troligen prata med Miljöpartiet som kommer sälja sig dyrt. Troligen får de svårt att komma överens med MP. Då återstår minoritetsregerande med stöd av ett par knäppgökar alternativt nyval. Om inte…

…regeringen får över 50 % av rösterna och blir större än de rödgröna och SD tillsammans. Mätningarna pekar mot att det inte är omöjligt. Troligen därför att personer som väger mellan alliansen och oppositionen, men avskyr SD, tycker att loppet verkar kört för Sahlin & co. Min rekommendation i allt detta blir därför att rösta borgerligt om du inte har en stark preferens för s,v eller mp. På så sätt kanske vi kan styra det här landet även efter söndag.

En röst på de rödgröna är i dagsläget en röst på Jimmie Åkesson.

4 svar to “En röst på de rödgröna är en röst på SD.”

  1. Nu gick det nog lite för snabbt för dig. Som kollega funderar jag kring om dina elever läser detta. Om man sållar bort det matematiska prognoserna och SD ur inlägget så tar du ju ganska så tydligt ställning. Mer om detta vid tillfälle i personalrummet.

  2. Jag står för allt jag skriver här på bloggen inför alla; inklusive detta. Portalparagrafen i LPF-94 som du säkert känner till påpekar att vi ska få eleverna att omfatta demokratiska värderingar. SD är inget demokratiskt parti, då de inte erkänner grundläggande fri- och rättigheter alltså ingår det i mitt jobb att förklara detta för människor.

    Jag misstänker att du inte riktigt förstår vad det betyder om vi inte får en tydlig majoritet. SD i vågmästarroll skulle leda till parlamentariskt kaos och att Sverige inte skulle gå att styra effektivt. det skulle inte gå att föra en sammanhållen regeringspolitik, vilket är dåligt av 1000 olika skäl.

    För att göra min position extra tydlig handlar den inte i första hand om att säkra det alternativ jag tror är bäst för Sverige, utan om att skapa en majoritet man sedan kan utkräva ansvar från. Jag hade hellre sett att Mona Sahlin bildade majoritetsregering än att borgerligheten bildade minoritetsregering med passivt stöd från SD. Hade opinionsundersökningarna visat det motsatta läget hade min position, trots min idé om vad som är bra för det här landet, varit den motsatta.

    Hoppas du förstår mig bättre nu.

  3. En sak till. ”de matematiska prognoserna” har fel på maximalt 1,5%. De är mycket säkra helt enkelt. I förra valet lyckades alla de 7 stora opinionsinstituten peka ut rätt segrare trots att marginalen var ännu mindre än den ser ut att bli i år.

    Vidare – även om jag hade tagit ställning, vilket jag alltså inte har, är det inte fel på något sätt. Det finns ingen påbjuden neutralitet. Tvärt om är ju många lärare också lokalolitiker.

    Du är välkommen att prata med mig i personalrummet om detta och allt möjligt annat.

    Lycka till på söndag!

  4. Trummis OCH clairvoyant… Imponerande analys.. Du kan fylla tomrummet efter Saida! Intresserad av att veta fortsättningen också. -Jag hör av mig så kan vi gå igenom några lottorader också.

Kommentera

