Underbara Clara tänker till. Typ.

På bloggen underbaraclara läser jag att Clara är sur. Hon skriver

Efter senaste tidens överfallsvåldtäkter i Örebro har polisen gått ut och varnat kvinnor för att röra sig ensamma kvällstid. För att man inte kan garantera deras säkerhet. Detta gör mig förbannad. För i Örebro har senaste året anmälts 42 fall av överfallsvåldtäkter mot kvinnor. Men 1200 överfall mot unga män. De som verkligen borde bli varnade för att befinna sig ute efter mörkrets inbrott är alltså män.

Clara är alltså sur för att polisen bemödar sig att gå ut med en varning eftersom de inte (då) lyckats gripa den våldtäktsman som härjat i Örebro. Man kan ju också se det som att omsorgen om kvinnor är betydligt högre än den är om män, som ju polisen inte bemödar sig att varna trots att de uppenbarligen lider större risk att bli drabbade av våld. Clara tror att kvinnors frihet inskränks av något slags patriarkal maktstruktur. Så kan man ju välja att se på det.

Varför är det alltid kvinnors frihet som ska inskränkas? Varför kan polisen inte garantera vår säkerhet?

undrar Clara. Sanningen är ju att det varken är kvinnors eller mäns säkerhet som kan garanteras – allra minst mäns. Varför skulle det inte vara ett utslag av att polisen underprioriterar män jämfört med kvinnor? Nej, så långt tänker inte Clara, eller hon väljer i alla fall att skriva som om hon inte förstår att man minst lika gärna kan vända på bilden hon ger.

haha, tänker jag när jag läser och ser att det finns en massa kommentarer. De flesta har väl sett den här jätteblottan i resonemanget? Nej då. Man får bläddra ner typ 50 kommentarer för att se någon som påtalar detta. I övrigt är det mest ”det här var det bästa jag läst på länge” kommentarer.

Herregud…

6 svar to “Underbara Clara tänker till. Typ.”

  1. Men att påstå att vi inte heller lever i en patriarkat är väl något blåögt det med? Självklart är allas frihet lika viktig, men det är sällan man i en rättegång efter ett överfall av en man påpekar att killen kanske inte skulle skyltat med sin dyra mobil. Kvinnor däremot kanske ska se över om de borde ha så korta kjolar på sig. Det låter som stenålderssnack och med våldtäkter som är så uppenbara som överfallen i Örebro är det väl ingen som anklagar tjejerna, men i andra fall är det ofta tjejen som har sig själv att skylla.

  2. Det är klart att vi i någon form lever i ett patriarkalt samhälle (det heter f.ö. ett patriarkat. Ledsen att läraren alltid har rödpennan framme). Det är uppenbart att kvinnor ibland diskrimineras just för att de är kvinnor när det gäller lön/möjligheter och som du påpekar i rättegångar (även om jag tror att ditt exempel var lite dumt. Jag kan mycket väl se en situation där vårdslöst beteende bland manliga offer diskuteras i domstol).

    Nu är det ju dock inte det Clara gör – det är du som skriver om dessa saker som jag håller med om, men det var ju inte ditt blogginlägg jag kommenterade, utan Claras. Det har fortfarande slagsida. Vetenskapsteoretiskt skulle man säga att hon gjort ett ensidigt urval. Det är inte så imponerande.

  3. Jo jag vet att det heter ett patriarkat, slarv är onödigt i en kommentar.

    Självklart kan man tycka att UnderbaraClaras inlägg är ensidigt visst och jag är väl egentligen inte här för att försvara det på liv och död. Men jag håller ändå med henne till viss del. Just för att det ofta i t.ex. tjejtidningar och liknande ges rekommendationer om hur du ska bete dig för att undvika att bli våldtagen. Vilket är rätt absurt, för det borde inte vara ditt beteende som kvinna som diskuteras utan faktumet att det finns människor som tar sig friheten över din kropp. Men visst, så länge det finns idioter som tar sig sådana friheter och man inte lyckas stoppa dem så kanske man måste ”skydda” sig så gott det går. Men det är fortfarande lika frustrerande och sorgligt.

  4. Jag är med dig till 100 % i ditt senaste inlägg. Vad skönt att det visar sig att vi båda är synnerligen vettiga individer! 😉

  5. Ja, det håller jag med om! 😉

  6. Oavsett vad folk väljer att diskutera, hur man än vrider och vänder på det, så blir tjejer våldtagna av (idiotiska) killar. Bara för att tjejen med kortast kjol blev våldtagen (påstår inte att det alltid är så) betyder inte det att det är en ursäkt för killen att handla så. Detta betyder heller inte att det inte skulle vara ORSAKEN till varför han valde just henne. Ursäkt och orsak är två skilda saker. Oavsett hur mycket man vill prata om att det verkligen inte finns någon ursäkt för våldtäkt (för det finns det inte), så kvarstår orsakerna. Sen kan man välja att göra vad man vill med vetskapen om orsakerna. Själv tänker jag gå full och naken ner för gatorna mitt i natten och hoppas på det bästa. hej.

Kommentera

