Skolverket vill ha och äta kakan.

Idag sitter vi och kollar på GY-11 – den nya gymnasieskola som ska gälla ifrån höstterminen nästa år. Imorgon Torsdag ska den klubbas i Riksdagen är det tänkt. Jag har tittat både på Samhällskunskap och Historia och det är inte så lätt att få till något bra undervisningsmässigt av de här förlagorna. Kolla in ”Centralt innehåll” i historia till exempel:

  • Den europeiska epokindelningen utifrån ett kronologiskt perspektiv. Förhistorisk tid, forntiden, antiken, medeltiden, renässansen och upplysningstiden med vissa valda förändringsprocesser och fördjupningar. Historiska tidsindelningars beroende av kulturella och politiska förutsättningar utifrån valda områden.
  • Industrialisering och demokratisering under 1800- och 1900-talen samt viktiga globala förändringsprocesser och händelser, till exempel migration, fredssträvanden, internationellt samarbete, jämställdhet, arbete för hållbar utveckling men också kolonialism, diktaturer, folkmord, konflikter och ökat resursutnyttjande.
  • Historiskt källmaterial som speglar människors roll i politiska konflikter, kulturella förändringar eller kvinnors och mäns försök att förändra sin egen eller andras situation. Olika perspektiv utifrån till exempel klass, etnicitet, generation, genus och sexualitet. Tolkning och användning av olika slags källmaterial.
  • Individers och gruppers historiebruk i samband med aktuella konflikter och samarbetssträvanden.

Om du inte orkade läsa allt så kolla in punkt ett. För att det ska bli vettigt behöver du, som idag, ungefär ett halvår på dig. Grejen är bara att detta är inte ett utdrag ur en 100-poängskurs (helårsstudier med två lektioner i veckan), utan en 50-poängskurs (halvårsstudier med två lektioner i veckan!! Sedan tillkommer inte helt odigra punkter efter det. Sammanfattningsvis blir följden att vi, precis som idag, tvingas välja bortvissa delar eftersom det skulle bli ett obegrpligt virrvarr av saker om vi försökte få med allt Skolverket vill. Det enda jag ville ha hjälp med i de nya kursplanerna var att sovra i ett gigantiskt ämne Det har de inte lyckats med.

Skolverket vill både att vi ska undervisa om allt vi gjorde på 100-poängskursen, men på halva tiden med elever som kan mindre och mindre till att börja med. Skolverket vill både ha och äta en gigantisk kaka. Tack skolverket för hjälpen.

Annonser

2 svar to “Skolverket vill ha och äta kakan.”

  1. Tur då att några av exemplen kan väljas bort omgående: ”arbete för hållbar utveckling” och ”ökat resursutnyttjande” skulle jag inte vilja kalla historiska skeenden, om inte miljöpartiets inträde i politiken ska ses som en historisk process av samma dignitet som till exempel industriella revolutionen.

  2. Ju mer jag läser desto sämre inser jag att det hela är. Det tog mi och mina kollegor 3 timmar att inse. Hur kan det vara så dåligt?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: