Om intellektuell bajsnödighet.

Jag var på Myrorna i Ropsten igår. Det var inte så värst kul. Kul var däremot en kommentar jag snappade upp:

– Jävla genusfascism!

Kvinnan var sur för att manskläder fans på en avdelning medan kvinnors fanns på en annan. Hon ville väl se någon annan uppdelning. Kanske på färg eller något vad vet jag. Jag skrattade lite för mig själv åt den typiska B-kurs-på-universitetet-lingon. Jag känner igen den från när jag själv pluggade. Man lär sig så mycket nya begrepp som öppnar upp världen och ens analytiska förmåga tas till andra nivåer. Samtidigt uttrycker man sig ofta onödigt invecklat. Jag använde mig av ord jag inte riktigt behärskade, vilket fick min handledare att härskna till och jag minns att han strök under alla mina felanvända ord med röd penna och jag fick skämmas lite.

Tre B-uppsatser, två C-uppsatser och en D-uppsats senare, och med hjälp av smarta människor jag haft i mitt liv insåg jag till slut vad som är höjden av grymhet. Det är inte att stapla bajsnödigheter som ”normativ maktdiskurs” och ”postmodern genusanalys” eller varför inte något om subalter? Det grymma är att beskriva de mest komplicerade samband på ett sätt som gör att så många som möjligt kan förstå dem. Det är nästa nivå. Dit tror jag inte att Myrornakvinnan kommit. Dit har inte den bajsnödiga mannen jag tänker på ovan heller kommit, men de ska inte misströsta – att tala och skriva på sättet det gör är ett steg på vägen mot grymhet. Jag hoppas de har kapacitet att ta sig dit.

Lycka till!

2 svar to “Om intellektuell bajsnödighet.”

  1. Eleven du vet vem Says:

    Jag känner mig träffat. Bered dig på uppsats skriven i de mest okomplicerade termer framöver!

  2. Gör inte det!! Men skriv gärna så enkelt som möjligt (ibland måste det bli svårt)

Kommentera

