Biutiful – årets feel good movie!

Vill du se filmen sluta läsa nu.

Häromdagen skrev jag ett inlägg om den typiska tjejfilmen här. Jag gjorde mig lustig över att tjejer gillar när folk dör långsamt på film. Helst genom hela filmen. Helst i cancer. Helst ska de ha barn som kommer sakna dem när de är döda.

Idag såg vi den filmen. Han hade cancer och en fru som knullade huvudpersonens bror, var manodepressiv och slog den yngsta sonen, vilket pappan var galet ledsen för eftersom han insåg hur det skulle bli när han gått bort. Vidare så jobbade han med svart arbetskraft som han gillade och försökte få att klara sig, men naturligtvis gasades alla ihjäl på grund av att huvudpersonen köpt billiga gasolvärmare till arbetarna. Till slut dör han med dottern liggande bredvid sig.

En klassisk feel-goodmovie helt enkelt. Se den!

Ett svar to “Biutiful – årets feel good movie!”

  1. vilhelm edgren Says:

    Wow, vad rätt jag hade. Min flickvän har tjatat om att se denna film med mig. Jag har sagt att jag är rätt säker på att jag bara kommer må dåligt av den, och föreslagit något med mer verklighetsflykt.

    Flickvännen brukar förespråka filmer med vad hon kallar ”verklighetsförankring,” själv brukar jag vara rätt förankrad i verkligheten i verkligheten så att säga. När jag tittar på film vill jag inte vara i verkliheten, och särskilt inte i en jobbig verklighet.

    En verklighet som du beskriver, där frun knullar kompisen medans den perfekta mannen har cancer. Jag skulle vilja tillägga till denna film, som det känns som att jag redan sett: dottern är gravid med ett gravt missbildat foster vars pappa har aids och sitter på guantanamo o blir gravt torterad av en kvinnlig fångvaktare som återupplever sin uppväxt med sin pedofilfarfar som egentligen hade sina goda sidor vilket man får se när han räddar en pojke med blödarsjukan från att blöda till döds på gatan utanför deras hus som ligger i ett område med många sociala problem orsakade av en korrumperad politiker som också råkar vara den perfekta mannen med kancer vars fru knullar hans polare.

Kommentera

