Blandade saker jag funderar på.

1. Om regeringen säger att de inte klarar nedskärningar i budgeten utan att det ger drastiska konsekvenser – vilka är då partierna längst bort från regeringen att tala om att pengarna finns? Utrikesdepartementet står för c:a 40% av RK:s budget alltså faller sparkravet hårt på UD. 70% av UD:s utgifter utgörs av personalkostnader till stor del utomlands. Bildt talar om att behöva lägga ner ett tiotal ambassader. Ju mer jag tänker på det här ju surare blir jag.

2. Varför läser jag kommentatorsfälten till artiklar på nätet? Folk som skriver där är så skrämmande dumma i huvudet och så fruktansvärt oinsatta, men samtidigt så tvärsäkra i sin idioti. Ett axplock från EN sida under en artikel där utrikesministern förklarade konsekvenserna av nerdragningarna: ”Sverige ska snart gå med i EU, så…” ”bort med byråkrater, bort med onödiga politiker åxå, gå ur EU åxå så spar vi massor av pengar” och min personliga favorit: ”Minska statens slöseri med stålar. Skär ner UD med 90 %, de gör ändå inte ett skit för sverige. De kostar bara pengar. Lägg ner Bildts lön, den är alldeles för hög. Han behöver halverad lön och de andra tomtarna på UD också. De glider bara runt och fikar med regimer och diskuterar vapenaffärer och anann skit. Satsa stålarna i sverige istället. Sparka 200 i riksdagen, stäng e-myndigheten. Banta den offentliga sektron med 90 %. Vi behöver folk som jobbar i fabriker inte politiker.”

Det är en strålande mängd dumhet samlat på ett ställe. Jag måste verkligen sluta läsa det där.

3. Varför är det så vanligt att skomakare också är nyckelsmeder?

2 svar to “Blandade saker jag funderar på.”

  1. vilhelm edgren Says:

    Skomakere/nyckelsmed tror jag bara är falsk marknadsföring. De är ju varken skomakare eller nyckelsmeder, de har väl knappast gesällbrev eller mästarbrev i något av de två hantverken. De har lite klister för att kunna klacka om skor och så har de köpt nån datorstyrd nyckelmaskin som kan kopiera nycklar. De kan varken installera/tillverka låsmekanismer eller sy upp ett par skor (om man ”syr upp” skor eller ”makar” skor får väl vara en annan fråga).

    Med anleding av fråga nummer två så var jag tveksam till att kommentera på detta inlägg eftersom jag antar att jag numera alltså självförklarat mig skrämmande dum i huvudet.

  2. En sak jag funderat på är vilken som är den största vindruvan som har vuxit på denna jord och hur stor den var? På riktigt, en måste ju ha varit den största men hur stor var den!!! Spännande!
    (denna frågeställning går även att applicera på andra frukter och bär så som äpplen, blåbär, hallon osv.)

    Och vart går gränsen för hur långt en längdhoppare kan hoppa? Att öka sitt personbästa med en halv centimeter måste man ju alltid kunna göra? Bara flyga ynka 5 millimeter längre.. sen 5 till, och 5 till..vart går gränsen?

Kommentera

