Om Nacka kommuns biblioteksdriftsprivatiseringsplaner

Vad gör du, frågade Selma. Du kommer inte tro mig om jag svarar, svarade jag..Jag läser  en utredning från Nacka kommun om hur de tänkt sig hyra ut sina bibliotek till personer som vill driva dem. På facebook ser jag person efter person döma ut förslaget som vansinnigt. Det är företrädesvis personer som står till vänster i politiken som redan vet hur dåligt det kommer bli. Jag har inte direkt mött någon nyfikenhet på utvärdering. Det är med tvärsäkerhet personerna vet att det kommer bli dåligt. Det finns en risk att det kommer bli dåligt, men det beror inte på själva beslutet att privatisera – utan på sättet det ser ut att ske på. Kommunala tjänstemän och politiker har sällan imponerat på mig med sin klarsynthet, pregnans och intellektuella vederhäftighet.

Till skillnad mot vad mina tvärsäkra facebookvänner tror menar jag att problemet inte är privatiseringen av driften – utan regleringen med vilken det kommer ske. Så här är det alltid. En privatisering av något kan, nästan per definition, inte gå fel. Det som kan gå käpprätt åt helvete är om den offentliga verksamhet som beställer något inte tänker till. Privata företag kommer inte göra något bra för att vara snälla utan för att tjäna pengar. Kan de erbjuda skit för att reglerna tillåter dem att göra det (som i fallet med vissa friskolor). Om privatiseringen däremot görs på ett sätt som tvingar bolagen som utför tjänsten att göra det billigt och bra (telekombranschen), men ändå med möjligheten att tjäna pengar tycker jag det är att föredra framför den offentliga varianten. Varför? Jo för att en väl utförd privatisering gör alla nöjda. Företaget som tjänar pengar, kunden som får något väl utfört och skattebetalaren som inte behöver betala lika mycket som tidigare till kommunala/statliga bolag som erbjuder dålig service, dåliga öppettider till en hög kostnad.

Mina facebookvänner jag tänker på vill troligen ha mer kommunalt och statlig styrd verksamhet. Jag vill ha så lite av dem som möjligt. Framförallt om vi talar kommunal nivå som i fallet med biblioteken i Nacka. Problemet verkar vara att de inte är tillräckligt bra på att skriva villkor för entreprenörerna. Det är väl där vi sitter fast. Om vi låter kommunen utföra tjänsterna blir det dåligt, men att skriva vettiga avtal med utförare klarar de heller inte riktigt av…It’s a mess really.

Kommentera

