Delete på Facebook

I min mobil har jag en app som heter anteckningar. Där skriver in korta noteringar så att jag ska komma ihåg roliga saker att blogga om. Det är fascinerande hur många roliga inlägg man hinner glömma bort. Jag tänker att det där kan jag ju bara inte glömma bort – det är ju askul! men jodå…det kan man tydligen. Det här inlägget heter ”Delete på facebook” i appen. Det får bli bra.

På Facebook har vi ju alla samlat på sig en och annan person som vi egentligen kanske inte känner så väl, men som finns där i alla fall. År ut och år in har jag stått ut med vissa människors olidligt meningslösa, infantila, barndrypande, kärlekskletande, vardagsbestyriga, på engelska (fastän 97% av vännerna talar svenska) uppdateringar. Förstå mig rätt – jag är inte en av dem som har ångest varje gång jag trycker på delaknappen och jag tycker att en del av mina vänner av den ironiska generationen har lite väl höga krav på hur jävla roligt, underfundigt och tuffa alla inlägg ska vara, men någon måtta på dumheterna får det vara. De värsta exemplen är när det hänt något: det snöar, det regnar (och diverse teman kring det). Jag erkänner dock att jag åkte dit på terroristattacken. Jag tror jag skrev något om att han kan dö eller att det var fräscht med terror eller så. Hur som helst har jag kommit på botemedlet. Det är lika genialt som enkelt. Om du för 150:e gången fått en uppdatering om din före detta elevs fullkomligt makalöst dumma uppdateringar om schlager och politik (som ju givetvis delvis är mitt fel…) är det bara att trycka på den magiska knappen delete. Du framstår inte som otrevlig eftersom du inte behöver avlägsna personen från fejjan, men du slipper bli irriterad på alla meningslösheter personen lägger tid på.

Vill du aldrig någonsin läsa något från Melissa Horn? Nej. Aldrig någonsin tack.

2 svar to “Delete på Facebook”

  1. En sådan knapp finns redan, tryck på pilen ”X” i höger hörn av statusuppdateringen, tryck sen ”Dölj Sven Svensson”.

    Förstod inte om du hittat den eller inte, men den finns där =)

  2. Tack, Torsten! Jo, jag har hittat knappen – det är den jag försökte prisa här ovan, men giver hur illa jag skriver förstår jag att du inte förstod.

Kommentera

