Omringad av fett.

Igår skulle vi bjuda kompisar på semlor. Istället fick jag flytta ut mitt rörpaket och hjälpa till att spola varmt vatten med högtryckstvätt ner i avloppet. Vatten ner, fett tillbaka. Perfekt utbyte. Föreningens stammar är inte i topptrim och det hade blivit stopp i en av dem. Eftersom jag bor längst ner är det hos mig vattnet kommer upp först. Det betyder att om mina grannar fyller avloppet med sina prylar är det jag som får skota ut prylarna ur min köksvask. Det var inte så roligt. Igår packade det ihop totalt och vi fick ringa efter en rörsanerare.

Lukten av det där fettet som etsat sig fast i rören och som kom loss med hjälp av vatten och högtryck är bland det vidrigaste jag har haft i mina näsborrar – klart i paritet med när min kusin spydde i deras gamla Volvo för 20 år sedan. Det luktade obeskrivligt äckligt på ett sätt som man inte känner igen. Man vet hur bajs, kräk och surströmming luktar, men har du inte känt doften av gammalt fett uppvärmt med vatten vet du inte vad äckligt är. Det var en fullständigt vämjelig doft som fyllde hela trapphuset med epicentrum i mitt kök. Johannes från rena rör förklarade att han hellre sanerar toalettstammar än köksditon eftersom ”bajs vet man alltid hur det luktar, men fett har så många nyanser av vidrighet”.

Jag hade hellre ätit semlor än sanerat mina grannars sammanlagda äckel.

2 svar to “Omringad av fett.”

  1. Fy fan, jag mådde illa när jag läste…hoppas att det löser sig, i dubbel bemärkelse. Nu mådde jag illa för att jag drog ett Göteborgsskämt.

  2. Allt löste sig, Magnus. Allt…

Kommentera

