NK-tofsen.

Det finns en mössa. Man kan köpa den på NK. Den har en tofs mitt på huvudet. Den är jättepoppis och måste genast förintas. Jag fattar inte vad det är med att man plötsligt bara ”måste” ha ett visst klädesplagg. Eller jag fattar: det handlar om att höra hemma och visa status typ, men det blir så osäkert och konformt. ALLA MÅSTE ha den där mössan nu – annars är man bara SÅÅÅÅÅ ute.

På tal om SÅÅÅÅ ute tittade jag idag på en lärobok i historia som kommer användas på gymnasiet till hösten. Det är rena rama mellanstadiet som den var skriven. Så här stod det ordagrant i en av rubrikerna:

1800-talet. Det låååååånga århundradet, med 100 å:n. Vad är detta? Historia för mellanstadiet? Tydligen läser de på samma sätt på talbandet. ”Det lååååånga århundradet”. Min kollega som vi kan kalla för David gömde sig på golvet bakom stolen när vi fick syn på detta. Jag gömde mig bakom honom. Snart måste man börja undervisa på universitetet. Jag klarar inte av infantiliseringen av skolan. Det måste sluta nu.

7 svar to “NK-tofsen.”

  1. Jag vill se tofsen på bild, och infantiliseringen är vår tids, eller vår intelligens största hot…
    Well said!

  2. Tack, V

    Så här ser den ut:

  3. Jag tycker du ska sluta med att ta upp förlagssystemet och den moraliska ekonomin och istället lägga fokus på populärkulturens utveckling efter 1995.

  4. å fy fan, stackars er sthlmare, ni har det nog ännu tuffare än någon annan vad gäller hur man måste se ut – flytta till malmö istället – mkt mer avslappnat 😉

  5. Bra tips, Nille! Det ‘r v’l det jag hinner med nästa ååååår.

    Ja, Veronica, om det varit så att det gick att förstå vad någon sade i Malmö och om staden varit dubbelt så stor hade jag kunnat tänka mig att flytta dit!

  6. Heheh ja då får du väl leva med tofsarna så länge =)

  7. Ja, men tofsarna kan jag bortse ifrån, språket är det svårt att bortse ifrån!

Kommentera

