På läger med politiken.

De senaste dygnet har jag varit på kurs med politikerna som styr gymnasiets verksamhet. Det var ett spännande event där jag insåg att politik är politik. Eftersom olika instanser är beroende av varandra på olika sätt tassar folk runt och lindar in sina inlägg i så mycket vadd att budskapet går förlorat om man inte lyssnar noga och känner till beroendeförhållandena.

Så jobbar naturligtvis inte jag. Jag sade precis vad jag tyckte om hur beslut fattas, hur det borde se ut och vilka konsekvenser den nuvarande ordningen får. Dag två pratade vi nästan bara om den här frågan. Jag vågar påstå att mitt lobbande dagen innan var en stor anledning till det. Piggast på att lyssna och tänka nytt var två unga tjejer från S och Mp samt Vänsterpartiets gamla ordförande Ulla Hoffman – numera politiker i Tyresö. Det tuggades emellertid frenetiskt på tuggummin på sina håll, men jag tror att det var bra att vi pratade om det faktum att nämnden i många fall har graverande låg kunskap om hur en skola fungerar. Min enkla poäng var den att det är bra om de som bestämmer har ett relevant underlag för viktiga beslut. Skolan är trots allt en politisk organisation.

Det är väl svårt att vara emot av några giltiga skäl egentligen, men ogiltiga skäl att tycka annorlunda fanns det ganska gott om.

Kommentera

