Världens sämsta kund.

Idag var jag i fiskeaffären på andra sidan gatan. Jag skulle köpa fisketråd för att hänga upp en gitarr hemma. Eftersom jag aldrig varit i en fiskeaffär förr vad jag vet såg jag nog lite vilsen ut och snart kom expediten fram och undrade om jag behövde hjälp och det gjorde jag ju där jag stod inför 300 olika typer av tråd i 110 metersförpackningar.

– Jag vill köpa tråd för att hänga upp en gitarr i.

– ok, sa den mycket trevliga försäljaren och påbörjade en lång föreläsning om olika fisketrådar, olika knutar man kunde knyta för att få gitarren att hänga rakt och för att hindra brott på tråden och olika typer av trådar och vad de orkar med. Mycket intressant och roligt. – Hur mycket vill du ha, frågade han till slut.

– tja, en två-tre meter kanske. Hur mycket kostar tråden per meter?

-30 öre svarade han.

Jag började skratta och erbjöd mig att betala 60 öre. Det behövde jag inte. Galet trevlig kille som tar sig tid att hjälpa til trots att han fattar att här blir inget vettigt sålt. Det finns hopp om mänskligheten ändå. Det är ju trevligt att veta!

Kommentera

