Hej! Det finns massor med fel på mig!

Om man vill kan man hitta så många fel på mig och min undervisning. Ibland blir jag arg på elever. Ibland använder jag ett opassande språk. Det händer att jag kommer sent till en lektion med någon minut. Vid något tillfälle har jag kastat sudd på elever. Någon annan gång har jag gjort en uppgift som inte gått så bra och de lärdomar eleverna kunde dra blev inte som jag tänkt. Ibland gör jag för svårt, ibland för lätt, ibland tråkigt, ibland för mycket. Ibland tar det för lång tid för mig att rätta saker (inte för att jag inte jobbar häcken av mig men ändå). Ibland har jag inte förklarat på ett bra sätt vad som saknats för ett visst betyg så att eleven förstått. Jag har säkert satt fel betyg på elever. Elever har känt att de blivit kränkta av mig och det har jag säkert gjort mig skyldig till. Det är så enkelt att såra även om man inte menar det.

Att lista alla mina fel är inte svårt och jag erkänner dem. Jag lovar dock att jag aldrig har gjort något för att såra elever eller göra någon illa. Jag har alltid elevers bästa som mål – även när jag gör alla saker jag listade ovan. Det handlar alltid om att komma längre och att lära sig mer. Det är min uppfattning att elever generellt sett kommer lyssna mer uppmärksamt om jag kallar Khadaffi för något annat än en Nordafrikansk diktator som ofta bryter mot de mänskliga rättigheterna.

Som jag sagt tidigare – min styrka är samtidigt min svaghet. Vill man hitta fel på mig och bli kränkt för allt jag säger är det inte svårt, men jag är säker på att fler i slutändan kommer lära sig mer än de gjort om jag alltid spelade vid boken.

6 svar to “Hej! Det finns massor med fel på mig!”

  1. favvoemma Says:

    du är en bra lärare freppa!

  2. Jag tycker visserligen att du är en utmärkt pedagog med en omtalad pedagogiska brunst som tar hand om de vetgiriga små livet på det allra bästa sätt. Men om vi nu ska rikta hård kritik mot dig så går den ut på att du är Manchesterliberal utan ens förstå det själv! Du har en starkare tro på rational choice än vad Osama har på profeten!

  3. Jag har lärt mig så mycket på dina lektioner! Ditt sätt att lära ut på gör det mer intressant och man lyssnar bättre 😉 Å dina power points är awesome, vad dom andra än säger 😀

  4. Tänkte skriva ungefär som helena skrev! så tänker inte upprepa det 🙂

  5. Tack!

    Äh, Camilla Du sov dig igenom hälften av mina lektioner…

  6. Äh, fan Fredrik, du är bra lärare, om inte en av de bästa!

Kommentera

