På bussen glömmer elever aldrig busskortet.

pip, pip, pip, pip. En efter en går eleverna på bussen på väg från skolan. Inte en enda av dem härjar med busschauffören md att kortet gått sönder eller att det är glömt hemma eller något annat vi lärare får höra varje dag som bortförklaring (jag är snart 33 år gammal, men har aldrig haft en dator som kraschat. För mina elever händer det varje vecka – ibland flera gånger i veckan verkar det som. För att inte tala om Internet som slutar fungera vid lägliga tillfällen).

Det är svårt att dra så många andra slutsatser än att människor beter sig som vi låter dem bete sig. Om ett beteende inte får kännbara konsekvenser sker heller ingen förbättring. Jag skiter i att vissa av er nu suckar Pavlov för det är så det är bara.

Om du suckar Pavlov vill jag höra din förklaring till att inte en enda elev glömmer busskortet.

5 svar to “På bussen glömmer elever aldrig busskortet.”

  1. klart som korvspad att man glömmer busskortet, men om man trycker in ett korvbröd i munnen så oaptitligt man kan samtidigt som man stirrar intensivt in i ögonen på busschaufören så brukar de itne tänka på att det itne piper när man går på.

  2. sant. det är alternativet. glömde skriva det.

  3. På bussen glömmer elever aldrig busskortet…jorå det händer. Titt som tätt. Jag (är i och för sig ingen elev just för tillfället men anyways) glömde mitt, just på bussen (på sätet bredvid mig) senast i Mars. Så mitt månadskort blev på grund av borttappandet istället typ ett 3-dagarskort… så det var ju bara betala för 30 nya dagar PLUS 120 kr för själva plastkortet. Det var ju en kännbar konsekvens men det verkar hjälpa sådär. Busskort är svåra att hålla reda på helt enkelt. Fast, nu handlade ju inte ditt inlägg egentligen om själva busskorten…

    Angående alla kraschade datorer och trasiga skrivare hit och dit kan jag hålla med dig att det inte alltid, eller snarare väldigt sällan, kanske till och med så gott som aldrig, känns särskilt trovärdigt.

  4. Och just det, en logisk förklaring till varför elever glömmer busskortet mycket mer sällan än vad de glömmer t.ex. en inlämningsuppgift är ju att busskortet ligger liksom alltid i väskan, eller fickan, redo att användas. Man behöver inte göra någon som helst ansträngning för att busskortet ska fungera, det är godkänt, hela dagen, varje dag, terminen ut. Om det låg en godkänd uppsats färdig att använda i fickan eller väskan skulle den nog få åka med den också…

  5. ja, men då måste de komma ihåg att ta med väskan. Men jag håller med – det underlättar ju ihågkommandet av busskort.

Kommentera

