Var Jesus Schizofren?

ok. så Jesus är Guds son på något sätt (exakt hur han befruktade Maria, som ju var oskuld kanske inte är så mycket att hänga upp sig på. Karln/hon/den/det är ju Gud! Han/hon/den/det gör väl hur han vill! Få saker blir väl problem om man är Gud tänker jag). Det jag funderat över nu är det här med Jesus sista ord. ”Min Gud (som ju är han själv Gud/Jesus/helig ande är ju samma) varför har du övergivit mig?” undrar han på korset. Ja, det kan man ju fråga sig. Han talar ju delvis till sig själv då om jag förstått saken rätt. Därför undrar jag om inte Jesus var lite lätt schizzo, som det heter i folkmun.

En av mina elever uttryckte det lite kul – det är lite Dr. God / Mr. Christ över det hela.

Annonser

8 svar to “Var Jesus Schizofren?”

  1. Han ropar på fadern. Det blir ju lite konstigt eftersom Jesus är 100 % gud och 100 % människa, men han ropar till Gud.

    Jesus vet att han dör för våra synders skull. Men uppe på korset orkar han inte med smärtan. Jesus säger så i förtvivlans stund, han är ju 100 % mänsklig också. Inte ens han orkar allting.

    Men också för att han uppfyller den profetia som finns i gamla testamentet där det står att Messias ska tro sig vara övergiven. Så nattsvart var det att hänga där.

  2. övergiven av vem? Han är ju Gud också. Övergiven av sig själv? Fett taskigt gjort…mot…sig.

  3. white fox herself Says:

    vem fan ska han annars vända sig till liksom? alternativen han har omkring sig är – sin egen manipulativa förmåga, den delen av honom som han behövde använda sig av just då, men som hade övergivit honom. ELLER så ber han idioterna omkring sig om hjälp? vem snackar man helst med – en sverigedemokrat eller sig själv?

  4. white fox herself Says:

    förresten! fan herregud om han var 100% människa OCH 100% gud så betyder ju det att det är samma sak!

  5. Hani Jazzar Says:

    Jag tycker det är äckligt att han haft sex med sin egen mamma. What’s up with that? I katolisismen är han ju även den helige anden (förutom fadern och sonen då) vilket förvirrar mig ännu mer.. VEM FAN ÄR DET??? sonen är jesus, och pappan måste ju då vara Gud… den helige anden, är det ‘allt annat’??

  6. försök inte ens förstå, Hani…

  7. Grejen med ”100% Gud och 100% människa” innebär inte helt att Gud=Människan, men samtidigt så står det ju klart och tydligt i Bibeln att ”Gud skapade Mannen i sin avbild” (quoted from memory, så kanske inte helt sådär just). Så… Människan skulle ju då kunna anses ha lite Gudomlighet i sig (and Mary especially, if you catch my drift, nudge, nudge). Tror typ att ormen lurade i Adam och Eva att om de åt av trädet skulle de bli som Gud, men jag tror inte att min samlärare skulle gilla min källkritik om man tog den på orden. Så… Människa=/=Gud, men Gud=Människa?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: