Läs det här och förläng ditt liv! (no B.S)

Nu har jag pratat med lillsyrran hela förmiddagen och triglycerider, LDH- och LDLkolesterol, fria radikaler, oxidativ stress, lipider hit och dit och lite mer därtill. Det är kul att prata med en person som läser till dietist eftersom man kan få svar på vanliga frågor man som lekman har. Här kommer några svar på vanliga frågor du kanske undrat över.

1. Kan fett ombildas till muskler? Svar:nej. Däremot kan träning både minska på fettet och öka muskelmassan. Eftersom muskler väger mer än fett är det eviga tjejfokuset på vikt helt meningslös. Man kan så att säga se smalare ut, men väga mer.

2. Varför ska tjejer äta efter de tränat även om de vill gå ner i vikt? svar: 1. för att de annars kommer bli skithungriga och risken att de stoppar i sig ett kilo choklad är överhängande. 2. Därför att man inte kan bygga muskler om man inte äter. Ner i vikt kan man dock gå i alla fall.

3. Hur mycket vatten ska man dricka? Svar: omöjligt att svara på. Det är massor av faktorer som spelar in.

4. Vad är grejen med fria radikaler och antioxidanter. Svar: något förenklat äter antioxidanter upp fria radikaler som annars kan skapa problem för kroppens celler. Det verkar i princip vara så att kroppens åldrande skulle avbrytas helt om man lyckades neutralisera de fria radikalerna. Det är dock inte möjligt idag, men man kan göra mycket för att hindra dem så där i största allmänhet. Ät mer frukt, grönt och fisk.

5. Omega 3,6 är stört viktiga i kroppen, men räcker det med tillskott? Svar: Studier har visat att den mest biologiskt verksamma kombinationen får du om du äter fisk, snarare än tar tillskott (även om det är bättre än inget). Det kallas för ”köttfaktorn”. Forskarna vet inte varför, men de kan se att om fettsyrorna intas tillsamman med fiskköttet blir utfallet i kroppen bättre. En slutsats av detta blir att det är nyttigare att äta en fisksoppa som i och för sig kan innehålla en del dåligt fett än rött kött tillagat med bra fetter.

ja, vi pratade om massor med saker, men nu orkar jag inte skriva mer. Är det något du undrar över som har med mat, kosttilskott och vad som händer i kroppen när vi äter – skriv något i kommentatorsfältet så ska jag fråga lillsyrran a.k.a. master of mat.

Slutligen: det är något upplyftande med att i princip alla kurser hon läser slutar med att de rekommenderar att man ska äta mer frukt, grönt, fisk (3 ggr i veckan) och kostfibrer. Att få in mer av de varorna i din kost kan bokstavligt talat förlänga ditt liv med flera decennier! Det går att förklara på stört invecklade sätt, men allt du behöver veta är: ät fisk, grönt och kostfibrer. Fett coolt säger jag.

Annonser

Ett svar to “Läs det här och förläng ditt liv! (no B.S)”

  1. Bra sammanfattning tycker jag. Just det att muskler skulle omvandlas till fett är en oerhört seglivad myt som fortfarande sprids.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: