Om ett gammalt inlägg om feminism.

För länge sedan skrev jag ett inlägg om feminism som mer specifikt handlade om en fest jag var på. På festen fick den kvinnliga jubilaren en uppblåsbar manlig knulldocka. Jag tyckte det var ganska roligt, men något skavde ändå lite i mig och ju mer jag tänkte på det desto mer irriterad blev jag. Att vända på resonemanget underlättar som vanligt. Fredrik fyller 30 och få en uppblåsbar knulldocka av honkön. Jag känner kvinnor som skulle lämnat festen. Vidare fortsätter jag i inlägget med att skriva att jag är medveten om att kvinnor har varit och i viss mån fortfarande är förtryckta för att de just är kvinnor och slutligen skriver jag att jag själv blivit utsatt för sexuella trakaserier på min arbetsplats då kvinnliga (i plural) kollegor daskat till mig i rumpan och nypt mig i bröstvårtan bland annat. Om jag gjort något av det jag blivit utsatt för mot valfri kvinnlig kollega är jag övertygad om att jag (med all rätt) blivit anmäld för sexuella trakasserier. Själv tycker jag kanske inte att det varit så farligt det där. De har inte menat något illa och jag har inte känt mig kränkt. MEN skrev jag i inlägget och jag gör det nu tydligt igen. Det här är inget kollektivt problem – det är ett individproblem. Om en person – man eller kvinna – känner sig kränkt av att någon nyper dem i bröstvårtan har de rätt att känna sig kränkta oavsett om de är män eller kvinnor. Måhända händer det kvinnor oftare och det kan vi prata om, men det är inte ett dugg mer upprörande när det händer kvinnor än män, vilket kvinnor av något skäl ibland tycker. Skälet till att jag skriver om detta igen är att det brukar strömma till en kommentar under det där inlägget då och då där kvinnor försöker förklara det jag redan vet – att kvinnor historiskt sett blivit illa behandlade. Det jag undrar över är om kvinnor känner sig mer kränkta än män i det ögonblicket de får sin rumpa tilldaskad på grund av mäns hisoriska skuld.

Jag skulle inte tro det.

3 svar to “Om ett gammalt inlägg om feminism.”

  1. eeeeller så känner sig kvinnan mer kränkt i denna situation eftersom eftersom män och kvinnor fortfarande inte är jämställda utan kvinnan lättare objektifieras än mannen. Det är som om en person som blivit mobbad i hela sitt liv lättare tar åt sig och tar illa upp om någon skämtar (harmlöst) på dennes bekostnad, medan en person som alltid blivit behandlad med respekt kan bjuda på sig själv lättare.

  2. Nej, det är inte alls samma sak, vilket är min poäng här. I ditt exempel har ju kvinnan personligen blivit mobbad.

  3. Jag håller med båda sidor till viss del. Finns olika sätt att se på saken. Mycket intressant ämne. En sak slog mig när jag läste kommentaren och Fredriks svar..

    Kvinnor och män är alla egna individer och kollektiv på samma gång. Individer en och en, kollektiv i grupperna ”män” och ”kvinnor” Så som samhället ser ut i dag så delar vi in människor i just dessa två grupper vad gäller kön. Man föds in till en utav dessa grupper, du föds antingen kvinna eller man. (Ursäkta övertydligheten men det är väl lika bra).

    Känslan hos en kvinna som känner sig kränkt utav en kommentar eller handling från en man på grund utav kvinnors (kollektiva) historia/förflutna kan jämföras med en f.d. mobbad person som känner sig kränkt utav en kommentar eller handling på grund utav sig egen (individuella) historia/sitt förflutna.

    Man kan se det lite som om att kvinnan, som en del av kollektivet ”kvinnor”, redan vid födseln (eller snarare, för att vara korrekt, vid den ålder/tid då hon skaffat sig vetskap om kvinnors historia) automatiskt får bära på erfarenheten av att en gång ha varit mobbad. Det förklarar i sin tur varför kvinnor generellt sätt kan vara känsligare för kränkande ord och handlingar från män än vice versa. Precis som en individ som tidigare varit mobbad därav kan vara känsligare för onda ord och påhopp. Hänger du med på resonemanget?

    (Komiskt sammanträffande att Kulturnyheterna som står på i bakrunden mitt i skrivande stund tar upp Judith Butler och hennes bok ”Genustrubbel”. http://sv.wikipedia.org/wiki/Judith_Butler )

Kommentera

