Manligt/kvinnligt när det idrottas

Jag har spelat en massa spel med Selma. Ibland förlorar hon. För det mesta vinner hon, men det spelar inte så stor roll för henne. Anything goes. Så funkar inte jag. Jag blir sur om jag förlorar. Jag tycker smärtan av att förlora är större än glädjen att vinna. Alltså gillar jag inte spel. Jag vågar inte titta när Sverige spelar viktiga matcher. Jag blir lättad om vi vinner – Inte glad. Idag spelade jag innebandy igen med min vrickade fot. Vi höll på att förlora – då tog jag sönder kluban. Sån är jag. Mogen liksom.

Men nu till det där med manligt/kvinnligt. Enda gången jag sett Selma bli sur när i spelat något var när vi spelade badminton häromveckan. Jag vann naturligtvis (jag är rätt bra på badminton) och Selma blev sur! Surast blev hon när jag försökte ge henne lite råd. Jag berättade det här för två kvinnliga kollegor vid lunchen varpå båda berättade om att de blev sura på sina män i liknande situationer. En berättade att hennes man kunde ge henne en hand i ryggen när de cyklade ihop. En annan om att hon blev sur på hennes man när de var ute och sprang.

Jag tänker att vi (män) vill hjälpa till och göra något bättre, stödja utveckling. Tjejerna tycker att vi klappar dem på huvudet. Det sitter säkert ihop med det jag skrev om häromdagen, men det sitter också ihop med en djävligt självklar, men likväl känslig grej. Killar är (generellt) starkare och snabbare än tjejer. Ibland kan jag känna att feminister rabiaterar på fel saker. ”Varför visas det inte lika mycket tjejfotboll som killfotboll? Det är diskriminering!” Nej, det är det inte. Det som är grejen är att det skiljer ljusår kvalitetsmässigt. Det betyder inte att tjejer är mindre värda eller ska ha lägre löner, ja, om de inte spelar fotboll that is.

2 svar to “Manligt/kvinnligt när det idrottas”

  1. Maria D Says:

    Totally agree! Damfotboll är inte ens hälften så roligt att se som herrfotboll!

  2. nej, men tjejer är inte mindre värda som människor för det (som en del feminister verkar tro).

Kommentera

