Vad är du värd lilla vän?

52008 :-

Det är prislappen på mina elever. Varje år får samhällsvetenskapsprogrammet så många kronor per elev vi undervisar. Nästan allt försvinner i Overheadkosnader för mig, såsom lärarlöner, administration, lokalhyra och what have you. Till slut har jag nästan inga pengar alls kvar att göra något för. Kanske rör det sig om typ 70 000 / termin. Vad ska jag göra för de pengarna? Efter inköp av böcker och annat finns det kaffepengar kvar. Samtidigt är mitt uppdrag att göra samhällsprogrammet attraktivt. Det är inte så lätt. Förutom att lärarna som jobbar här är kompetenta och duktiga är det inte så lätt att sälja – inte utan medel.

Trots detta är jag stolt över det vi producerar. Jag är stolt över mina elever och jag tycker att vi gör ett bra jobb här. Jag önskade bara att det som är runtomkring var bättre. Hade vi suttit i bättre lokaler placerade annorlunda hade nog produkten gått fram bättre. Tyvärr är det yta som säljer i dagens skolvärld. Vi må vara stört utbildade, smarta och för den delen populära som lärare, men har vi ingen laptop till varje elev, eller en tuff gyromaskin som Cybergymnasiet har, kommer de söka något annat. Kvalitet i skolan är notoriskt svårt att mäta – alltså blir det annat som avgör.

Sad but true.

2 svar to “Vad är du värd lilla vän?”

  1. Jag ler åt Cyber. De är roliga.

  2. ja, de är et tenda stort skämt faktiskt.

Kommentera

