Jag är så jävla trött på friskoleidiotin!

Reformen blev fel från början, men nu lever vi med den. Rädda det som räddas kan!

1. Elevantalet är konstant och icke föränderligt – det betyder att om vi fortsätter att öka antalet gymnasieplatser samtidigt som antalet elever minskar kommer skolor gå i konkurs. Detta är problemet med skolverksamhet som ska konkurrensutsättas jämfört med vanlig utbud/efterfrågan-verksamhet. Det GÅR INTE att locka till sig nya ”kunder” eftersom de inte finns! Tänk på det när snyfthistorierna börjar dyka upp i Aftonbladet: Anna, 19 får kasta bort ett år av sitt liv för att JanTorsten Mikael Elias teoretiska skitgymnasium kursade två veckor före studenten.

2. pedagogiska idéer som handlar om att tjäna pengar. ”Här läser vi halvdagar – det är en grym pedagogisk idé!” Ja, eller så tjänar ni pengar på att kunna klämma in fler människor i era lokaler för- och efetrmiddag.

3. markadsföring. Det är ”ljust å fräscht” för hela slanten. Det är lärare som bryr sig (själv skiter jag i mina elever – det gör vi på kommunala gymnasier) Det är Ipads till alla (men inga kuratorer, sjuksköterskor, bibliotek, idrottshallar, matsal, administrativ personal på minimum (lärarna får göra det jobbet också). Som jag bloggat om massor av gånger är ju Cybergymnasiet så dåligt och roligt på den här punkten att man kissar på sig av hånskratt.

Det är så mycket luft som säljs på så många av friskolorna och det kan fortgå eftersom det är svårt att mäta kvalitet i skolverksamhet. Inom nationalekonomin tas utbildning ofta upp som exempel på notoriskt svårmätt med avseende på  kvalitet. Men skolverksamhet är en verksamhet där det verkar gå att sälja vilket skit som helst till godtrogna föräldrar som går på ljust och fräscht/Ipad-säljsnacket.

I vilken annan verksamhet är erfarenhet och en beprövad verksamhet nästan en belastning? De barnsjukdomar friskolorna har problem med – som problem med likvärdig bedömning – har vi haft fungerande rutiner för i årtionden! Kanske vore det dags att någon förklarade för media/föräldrar och elever vad erfarenhet och rutiner betyder för barnens utbildning? Eller att på vissa friskolor jobbar lärarna så mycket och med så många elever att de knappt vet vad ungarna heter, men de gör det i ljusa och fräscha lokaler mitt i stan! Dessutom är snittåldern strax under 30 på många skolor. Jag har jobbat i ett par år nu och jag kan garantera dig att jag är en bättre lärare nu än jag var när jag var 27. Jag kostar lite mer, men det är det värt om det är kvalitet man är ute efter. Vill man tjäna pengar tar man in nyexade människor som inte kan mer än de lärt sig på universitetet. Det är dem man har – that’s it! Ingen över 35 här inte.  I Tyresö lägger vi inga pengar på bull-shitreklam för miljoner; resurser som kunde gått till undervisning. Hade vi gjort det och om jag hade satt reklamen hade den sett ut så här:

På Jensen Education har lärarna 700+ timmar i sin tjänstefördelning. På Tyresö Gymnasium har vi ungefär 500. Var vill du sätta ditt barn?

Utbildning och skola är för viktigt för att vi ska kunna låta lurendrejar Mikael Torsten Elouis montesquieu, Jensen och krämar Waltergymnasium att ta hand om våra barns utbildning!

Det måste få ett slut nu. Någon måste säga ifrån snart innan alla kommunala gymansier – på helt felaktiga grunder – har gått under.

p.s. Det finns för övrigt ännu mer att säga om den snedvridna konkurrensen mellan kommunala gymnasier och friskolor, men det får jag ta en annan gång.

3 svar to “Jag är så jävla trött på friskoleidiotin!”

  1. Jag ogillar Jensen, Cyber och att ni bangade på bandyn idag.

  2. Jag hostkräktes genom lektionerna…nästa vecka blir det revansch. Då möter vi ett lag från Cybergymnasiet!

  3. Janne Lindskog Says:

    Som fd lärare på John Bauergymnasiet i Skellefteå kan jag bara hålla med dig Fredrik! I Skellefteå drevs skolan av ett väldigt vinstintresserat företag ifrån Sundsvall (Novum (in)Kompetens utvekling) vars ENDA intresse var att tjäna pengar!!! Arbetsmiljön, utbildningen, resurserna typ ALLT var ett skämt! Ytterst pinsam verksamhet! Finns dock fortfarande kvar, helt otroligt!

Kommentera

