Turkiet del 2. (då har vi något gemensamt)

2.1 Vid två tillfällen lyckades jag göra bort mig för en gubbe som bodde på vårt våningsplan i Istanbul. Vid båda tillfällena blev jag tagen på bar gärning när hissdörrarna öppnades. Första gången fick jag för mig att jucka som en hund mot Selmas ben. Det var lite oklart varför jag skulle göra det, men ungefär samtidigt öppnades hissdörren och, ja…där stod tysken. Jag gick fort ut. Några dagar senare tyckte jag det var lämpligt att rapa ganska högt ungefär samtidigt som…ja…hissdörren öppnades och ja, man kan väl säga att jag i någon mån rapade samma tysk i ansiktet, vilket ju inte är så trevligt.

2.2. Böneutroparbattlen är väldigt cool. Endera kör den ena minareten värsta utropet, kort paus, sedan kör nästa snubbe som ett svar mot den första med sin egen version av allah akbar. Good times!

2.3. För det mesta kommer vi inte på vad vi ska svara när någon är otrevlig. Man brukar komma på det en halvtimme senare. Fan! Jag skulle ha sagt… Den här gången satt dock come backen som en smäck. Vi var på en restaurang där en av kyparna tyckte han var kungen av manlighet, kungen av sköna snubbar och kungen av Istanbul. Han gled runt och kramade de kvinnliga kunderna, bossade med personalen och drog fingrarna genom de yngre kyparnas hår; lite skönt sådär. Han var verkligen kung! Mig gillade han dock inte av något skäl. Jag tyckte han var helt ok ändå och tror inte jag sände ut några dåliga vibbar. I vilket fall tyckte han tydligen att det var lämpligt att förolämpa mig när jag skulle betala. Det skulle han inte ha gjort. Konversationen såg ut såhär:

Skön kypare: what is this? (kollar på mitt körkoort)

Fredrik: It’s my drivers license…and you can also se me with short hair there! (lite småtrevlig kommentar sådär)

S.K.: Yes, bur you’re till ugly (onödigt och oskönt)

F (blixtsnabbt): Yes. I guess we  have something in common then.

Istanbuls stoltaste och manligaste kypare hade tydligen inget mer att säga. En tryckt stämning spred sig kring bordet.

S.K.: Thank you, sir.

F: You’re welcome.

Ridå.

Kommentera

