Om att ge påhittade medicinska råd i telefon.

När jag var liten och bodde hos mina föräldrar brukade jag tycka det var roligt att ge medicinska ordinationer till sköterskor. Min far är läkare och hade ibland som jouren. Det betyder att sköterskor från olika vårdinrättningar kunde ringa hem till pappa för att få råd om hur de skulle göra med sin patienter. Tydligen låter jag och pappa rätt lika över telefonen varför de ofta började prata med mig om sina patienter. Till mina yngre läsare kan jag inflika att det här var före den period då alla fått tillgång till mobiltelefoner. Då fanns det något som kallades fast telefon. Det betyder att den satt fast i väggen med en så kallad sladd.

Det kunde låta såhär:

(jag svarar): – Pettersson.

– Ja hej det var Maj-Lis här från Vallås sjukhem.

– hej, hej!

– Jag har en patient här född -39 som har en subkutan blodleufemism i trepartietsen. Nu har han börjat hosta blod och svettas ymninigt. Vad tycker doktorn att jag ska göra?

– tja… Du kanske kan testa med 30 cc maklokugan intravenöst var tredje timme och se hur han svara på det.

– ……jaha……

-ja, eller så kan du ju prata med pappa och se om han har något bättre förslag.

– (nästan alltid ett gott skratt och god stämning).

Kommentera

