Vad är det för idiotiskt med idén om självförsörjning i möjligaste mån?

Om man tycker att arbetslösa ska ha rätt till en dräglig försäkring när man är mellan jobb, eller att sjuka ska ha rätt till ersättning som ger ett gott liv – måste man då per automatik tycka att alla ska få göra vad de vill, få betalt för det av någon annan än en kund (d.v.s. staten), få utbilda sig till vad man vill (det är en rättighet) och om man då (surprise) inte kan försörja sig själv ska någon annan betala det också?

På kommentarer kring svenskt näringslivs utspel i DN (om att utbildningar där den som gått den inte kan förväntas försörja sig själv ska få lägre bidrag än utbildningar där studenterna i hög utsträckning får jobb efter examen) verkar det som om de personer som svarar ja på led ett ovan också tycker del två. Jag tillhör inte en av dem. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det gick till när vänstern gick från att vara en politisk inriktning som kämpade för arbetares rättighet att få arbeta under drägliga villkor till att bli en rörelse som inte bara arbetar för det – utan också att man ska få slippa arbeta om man inte tycker att det är så värst kul. Det är en förlängning som inte följer av arbetarrörelsens historia. En diskussion om det SN för fram borde inte vara kontroversiellt för någon. Vilken typ av utbildningar ska vi satsa på? Hur många platser ska vi gemensamt betala för? Är det rimligt att utbilda 300 arkeologer per år när det finns en tjänst? Är det en rättighet att få utbilda sig till vad som helst?

I sin iver att markera mot det ondskefulla kapitalet och dess (eventuella) kulturförakt gör man sig själv till åtlöje genom att låtsas som om frågorna ovan inte är relevanta. Det är ju inte säkert att en diskussion om antalet utbildningsplatser blir de SN vill ha!

På en Facebooksida nära mig hojtar person efter person högljutt om detta som vore tanken att man ska försöka att i möjligaste mån försörja sig själv är en form av idioti och barbari. Jag saknar ord för att beskriva hur verklighetsfrånvänt, utopiskt, infantilt och ogenomtänkt jag tycker att den ståndpunkten är.

Ett svar to “Vad är det för idiotiskt med idén om självförsörjning i möjligaste mån?”

  1. Tl;dr: Jag håller med dig.

    Rättigheter bygger på skyldigheter. Jag identifierar mig nog mer med den svenska högern än med vänstern, men trots det tycker jag att alla som arbetar ska få arbeta under drägliga förhållanden. Skillnaden är väl att jag inte bara menar folk som är anställda, utan också småföretagare som ofta missgynnas av den traditionella vänsterpolitikern på sånt sätt att deras arbetsförhållanden lätt blir odrägliga.

    Jag tycker nog inte att man ska ge mindre studiebidrag till utbildningar utan försörjningschans efter examen. Däremot tycker jag det verkar som om vi borde ändra något i hur antalet utbildningsplatser regleras. Jag vet inte hur detta går till i dagsläget, men åtminstone för mig verkar det uppenbart att det är det som är problemet.

    Arkeologexemplet du tar upp understryker verkligen det. Har vi både läkarbrist och arkeologöverskott? Jag antar att det är någon slags politisk beslutsprocess som styr antal utbildningsplatser. Samtidigt är det staten som betalar både arkeologernas och de flesta läkareslöner samt deras utbildningar i det svenska samhället. Hur dum får man vara? för mig som är helt oinsatt verkar det som en enkel lösning att dra ner på antalet utbildningsplatser för arkeologer och öka antalet arkeologtjänster eller läkarutbildningsplatser för samma summa..? Alternativet är väl att försöka stimulera den privata arkeologinäringen på något sätt. Inte för att jag kan komma på någon möjlig privat sysselsättning för en arkeolog förutom skattletande.

    Att göra sitt yttersta för att försörja sig själv är en skyldighet.

    Visserligen kan man som anställd i gengäld försörja ungefär en person till genom skatter och avgifter. Varje hundring i fickan har redan inbringat minst ca 110 till staten, sen är det ju moms när du vill använda pengarna också. Men det hör inte hit. Poängen är väl att det finns bättre sätt att… jag vet inte vad poängen är längre. Jag blir håglös.

    kanske poängen är att det är dumt att vara dum.

Kommentera

