Med stigande förvåning…

…läser jag bloggar, kommentarer, tidningars sammanfattning av kommentarer och facebook. På samtliga ställen skåpas svenskt näringsliv ut som idioter. Jag tycker inte heller att deras idé är särskilt sympatisk eller för den delen bra, men jag tycker att problematiken förtjänar en seriös diskussion. Jag medger att jag tolkar SN och pratar om lite andra saker än de gör, men det är inte så långt från äppelträdet jag befinner mig. Alltså –

Individer får göra exakt vad de vill så länge de inte leachar alltför mycket på andra. Om någon vill utbilda sig till bärnstensanalytiker och betalar för det själv är det helt ok (kanske inte utmärkt eftersom jag lär få vara med och betala för deras påföljande arbetslöshet). Om jag däremot ska vara med vill jag att utbildningskostnader skall stå i någon rimlig proportion till hur arbetsmarknaden ser ut. Den motsatta ståndpunkten leder direkt till Grekland. Jag tycker att diskussionen om hur vi skall styra kids att fatta att inte alla kan bli programledare och ”jobba inom media” är behövlig. Att låtsas som om alla kan det är att luras och bedra – jag tycker det är direkt ondskefullt att bete sig som vi gör inom utbildningssystemet idag.

På facebook gav jag mig in i en diskussion kring detta och skrev ungefär vad jag skrivit ovan. Alla vänstermänniskorna på sidan körde en klassisk härskarteknik på mig och ignorerade det jag sade. Förmodligen tyckte de allihopa att jag var så nyliberal att mitt resonemang inte ens förtjänade en kommentar. Jag förstår mig inte på ett samhälle där man inte behöver argumentera för sina åsikter. Vi ska tydligen leva i ett slags tyckarvakuum. jag tänkte därför också visa på elementa kring hur man kan diskutera saker – exempelvis politik.

1. Man har en tes eller åsikt – exempelvis att alla ska få utbilda sig till allt man vill och att andra ska betala för det, samt för arbetslösheten senare. 2. Detta måste man stödja med så kallade argument -exempelvis att  man tycker att det är en mänsklig rättighet att utbilda sig till vad man vill eller att ett samhälle som gör nyttoanalyser blir torftigt och kulturlöst.

Själv tycker jag inte diskussionen är digital. Det är inte antingen eller, på eller av, men det är nog en lite för komplicerad ståndpunkt för en facebooksida nära mig och resten av Internet också verkar det som. Jag vill gärna se människor som utbildar sig inom humaniora – jag är ju själv en sådan – men det är inte en sådan som jag det är brist på i Sverige och personer som jag (fast i kronisk arbetslöshet)  kan ju inte gå runt och bidra till samhället lite för sig själv sådär…Är det verkligen så att vi inte kan prata om detta?

8 svar to “Med stigande förvåning…”

  1. […] än ett ursprung och ett sammanhang. Jag tycker att Svenskt näringsliv borde ta lite semester och tänka över det hela. Jag tror inte att just det utspelet var helt genomtänkt. Historielöshet är […]

  2. Ola Hultgren Says:

    Personligen tycker jag att det går alldeles för långsamt att formulera sig i skrivna debatter istället för ett samtal öga mot öga, men det här blir ett undantag. Alltså bara ett inlägg, resten får vi snacka om tillsammans. Sorry om det blir lite insnöat…

    Man kan absolut ta ett snack om hur många utbildningsplatser det bör finnas inom olika ämnesområden. Jag var en av tre trummisar som kom in på Musikhögskolans musikerprogram 2002. Till priset för de utbildningsplasterna (ca 3 år) har nu Robyn, Lykke Li, Ane Brun (för att nämna bara några aktuella namn) några av de bästa i Sverige i sina band. I mitt tycke är detta spjutspetskompetens att jämställa med kirurg – det är inte vem som helst som ligger på en sådan nivå.

    Och även om musikerarvodena legat still och kanske t.o.m. gått ner sedan 1990 så har ingen av oss tre satt sin fot i Arbetsförmedlingens lokaler. Förstår därför inte varför SN tycker att vi skulle ha haft lägre studiebidrag till vår utbildning. Gissar att det är samma typ av människor som tycker att det är hutlöst av Spotify att börja ta ut samma månadskostnad som vad en blaskig fatöl kostar på en Pizzeria. Det är vad kultur är värt för dem…

    Nu hinner jag inte skriva mer, måste dra och repa med Titiyo…

  3. Jag är vänster, men jag förstår precis vad du säger.
    Önskar att någon hade kunnat berätta det här för mig innan jag började min gymnasieutbildning. Att någon kunde ha berättat för mig hur verkligheten ser ut istället för att säga att jag kan bli vad jag vill.
    Det hela resulterade i att jag hoppade av gymnasiet och nu är arbetslös. Att jag är arbetslös nu spelar dock egentligen ingen roll, det hade jag varit vare sig jag hoppade av gymnasiet eller ej.
    Jag är glad över att min syster har dig som lärare.

  4. Ola. Jag håller med om allt du skrev.

    Emma – vem är din syster som jag har?

  5. Ett annat debattproblem som brukar dyka upp i dylika sammanhang är att många tar debatten så personligt. Man utgår från en debatt om ett allmänt system och sedan tar det ofta inte så lång tid innan människor sitter och tar åsikter om systemet som åsikter om dem som människor. Här kan tex i princip alla diskussioner om sjukförsäkringen sorteras. Självklart får alla tycka vad de vill, men det är lite jobbigt när man låtsas som att man faktiskt har argument för något och det visar sig att man bara försvarar sina egna val.

    Och vad det gäller sakfrågan så kanske SN skulle ha inriktat sig på en diskussion om antal utbildningsplatser istället. För även om det kanske inte så ekonomiskt ansvarsfullt tror jag att det är en styrka för ett samhälle att ha råd med åtminstone några bärnstensanalytiker eller egyptologer.

  6. Elin Söndergaard.

  7. håller med dig till 100 % Henrik. Iklusive kritiken av SN:s förslag och att ett par bärnstensanalytiker berkiar.

    Ahh. Elin! Vad trevligt!

  8. …och Emma! Glöm inte prata politik med Elin.

Kommentera

