Fredrik vs. onda storbanken (SEB)1-0

Jag stämde träff med min bank. Jag tycker du ska göra samma sak.

Fredrik (f): Hej! Jag tänkte kolla med dig vilka avgifter jag betalar för olika saker.

Agneta (SEB): Ja, du betalar 250:- per år för ett visakort du har, samt 250:- till för ett annat visakort som är knutet till ditt företagskonto. Sedan har du det här ”enkla vardagen” (bara namnet skriker ju vi skinnar dig på pengar utan att ge ett skit tillbaka). Du betalar 300:- per år för det.

F: Jaha, vad är det för något?

SEB: Ja, det är Internet med betalservice (det att jag gör bankens ärende åt banken får jag alltså betala pengar för. Genialt!), bank per telefon (vem fan använder det?) och ditt privatkonto (de vill alltså att jag ska betala för att andra pengar sätter in pengar på banken som de sedan kan använda till att låna ut och ta betalt för).

F: ok, Agneta, jag vill betala noll kronor för det ju just nämnt. Det får man nämligen hon många av era konkurrenter, men jag är nöjd med att ha mina saker här, men jag vill inte betala avgifter ytterligare när ni ändå tjänar tusentals kronor på att ha mig som kund.

SEB: ok. Jag tar bort dem då (!)

F: Gör du det!

SEB: Ja, sedan vill jag ge dig billigare lån också.

F: Det blir bra.

Så ska en bankslipsten dras. Gå och prata med din svinrika storbank nu och hälsa från mig!

14 svar to “Fredrik vs. onda storbanken (SEB)1-0”

  1. Hej!

    Jag ser att du har varit inne på ett av våra kontor och frågat om de olika avgifter vi har. Dessvärre verkade du ha fått fel information av oss och vill därför informera dig om vårt paket Enkla vardagen.

    Enkla vardagen är en paketlösning där vi har samlat de vanligaste banktjänsterna. För 25 kr i månaden får du privatkonto, Enkla sparkonto, Bankkort Visa (ord.pris 250 kr/år), Internetkontoret med betalservice (ord.pris 120 kr/år) och Bank på telefon. Du har även möjlighet att ha ett SEB Mastercard som ett kostnadsfritt tillval (ord.pris 195 kr/år).

    Detta innebär att du sparar 70 kronor / år mot att betala för varje produkt separat ( om du inte har ett MasterCard då sparar du 265 kr/ år)

    Vi uppskattar all feedback vi får och tar gärna emot din återkoppling på mötet. T.ex. vilket kontor du var inne på. Du kan får gärna maila mig på chatarina@SEB.se om det är något mer du vill dela med dig av.

    Vill också berätta för dig om vår Telefonbank 0771-365 365 som har öppet dygnet runt. Vi kan per telefon hjälpa dig med det mesta som t.ex. om du har frågor om lån och avgifter. Har du din dosa tillgänglig kan vi även hjälpa dig med specifika frågor kring dina konton och transaktioner etc.

    Tveka inte att höra av dig till oss om du har frågor eller funderingar. Vi finns även på Facebook och Twitter vardagar 8-22.

    Chatarina
    SEB, Kundservice

  2. Hej, Catarina!

    Vad trevligt att även SEB läser min blogg nuförtiden! Jag uppskattar också all feedback och tycker det är roligt att ha en kommunikation kring saker. Gärna öppet så att fler än du och jag kan ta del av informationsutbytet. Jag undrar därför följande:

    1. Varför ska andra kunder än jag betala för de saker du just givit prisuppgifter på och som andra banker, exempelvis Danske Bank erbjuder gratis?

    2. Vad är argumentet för att vi kunder ska betala för att vi gör jobbet åt er med att betala våra räkningar (betalservice)?

    3. Varför ska kunden betala för att vi sätter in pengar på Er bank (privatkonto) – som ni sedan tjänar pengar på genom att låna ut dem i sin tur?

    4. Jag vill dock poängtera att bankens bemötande var väldigt fint! Agneta var snäll och trevlig och tog, som jag skrev ovan, bort alla fullständigt orimliga avgifter som jag hittills betalat till SEB. Eg. borde jag begöra att få tillbaka alla de pengarna jag betalat SEB sedan jag blev kund hos er för c:a 15 år sedan. Hur många tusen tror du jag har betalat helt i onödan hittills, Chatarina?

  3. Vi strävar hela tiden efter att vara en så bra bank som möjligt och erbjuda bra tjänster. De avgifter vi har använder vi för att utveckla och förbättra våra produkter och tjänster som till exempel vårt internetkontor, våra mobila tjänster och vi erbjuder även personlig service dygnet runt alla dagar om året.
    Att sätta in pengar på något av våra konton är kostnadsfritt. Angående din fråga om andra bankers avgifter kan vi dessvärre inte svara på vad de väljer att ta ut avgifter för.

    Vad roligt att höra att du fick ett bra bemötande på kontoret och du är alltid välkommen att höra av dig till vår telefonbank på telefon 0771-365 365.

    Beatrice
    SEB, Kundservice

  4. 22 miljarder kronor gick SEB i vinst med senaste kvartalet. Det är alltså pengar som ni tjänat efter att ni utvecklat era produkter och tjänster och dygnet runt service och alt annat. Jag menar inte att ni ska arbeta gratis, men i ett läge där ni gör en vinst på typ 100 miljarder per år känns inte snacket om att era avgifter behövs inte så motiverade. Däremot tycker jag att meningen ”Att sätta in pengar på något av våra konton är kostnadsfritt.” är väldigt rolig. Vad skulle alternativet vara? Att vi betalade er för att sätta in pengar som ni sedan kan använda i er verksamhet? Skrattet fastnar i o f s i halsen när man betänker att alla som betalar för ”enkla vardagen” gör just det.

    Jag ställde 4 rätt enkla frågor i punktform. Ingen blev direkt besvarad tycker jag. Jag förstår dock att de inte blev det. Vad ska ni säga liksom?

  5. SEB:s produktutvecklingsavdelning, början av 00-talet:

    – ”Hmm, det är ju jobbigt att vi måste betala ränta på alla pengar som folk sätter in på våra konton. Det vore skönt att slippa det. Vi behöver ju tjäna pengar.”

    – ”Jo, i och för sig tar vi ju ut jättemycket högre ränta på pengarna som vi lånar ut till samma personer när de ska köpa lägenhet. Och så struntar vi att sänka räntan lika mycket som reporäntan när Riksbanken sänker. Då ökar vi ju också våra marginaler. Men vi slipper ju inte undan att vi måste betala ränta till privatpersonerna för pengarna de lånar ut till oss…”

    – ”Jag vet! Om vi tar summan som människorna betalar i snitt i ränta varje år, slår på en hundring, och får dem att tro att vi erbjuder något mervärde genom att produktifiera kontot och kalla det ”enkla vardagen”, då kommer vi att tjäna fett med pengar! Utan några egentliga kostnader! Klart som fan att de ska få betala för att kunna komma åt pengarna som de lånar ut till oss! Vi är ju SEB!

    – ”SEB! SEB! SEB!”

    – ”SEB! SEB! SEB!”

    -”Vad är det där? En Rolex? Vad betalade du för den?”

    -”Äsch då, om bara 66 person skaffar Enkla Vardagen blir den helt gratis för mig.”

  6. […] om SEB och deras helt otimliga avgifter. Jag kom att tänka på det igen då. Inlägget finns här. Notera att de i sina svar i bloggen väljer att inte svara på mina frågor. Jag tänkte nu […]

  7. Då kan jag svara på dina frågor som neutral betraktare, som blivit trött på att alla tror att banker är välgörenhetsorganisationer.

    1. Vad är det som säger att SEB skall ha tjänster gratis bara för att andra banker har det? SEB tar betalt för internetbank, men har exempelvis kontor och 24-timmarskundtjänst. Danske tar inte betalt för internetbank men saknar annat som SEB har. That’s the way it is.
    Om avgifter är det enda som betyder något för dig när du väljer bank så förhandla bort dom som jag läser att du precis gjorde… eller byt bank helt enkelt.
    2. Det dummaste jag hört. Är det bankens jobb att betala dina räkningar?!? Banken underlättar snarare för dig som kund att betala dina räkningar 24 timmar per dygn genom internetbanken och jag tycker absolut det är legitimt att ta ut en liten avgift för den tjänsten. 120kr/år som den tjänsten kostar ruinerar väl ingen?
    Men visst, skicka du pengarna till betalningsmottagaren kontant i kuvert.. eller ännu bättre, åk dit och lämna vetja! 120kr/år tror jag 99 av 100 väljer…
    3. Ett privatkonto är gratis och kommer alltid vara gratis, så även att sätta in pengar på kontot. Att det ingår i enkla vardagen håller jag med om är lite märkligt då det inte kostar något, men man vill nog paketera det hela ”tydligt” för nya kunder.
    4. Lycka till med det. Antar att du nog ingått ett avtal med banken när du tecknade dig för tjänsterna och det stod dig helt fritt att acceptera eller tacka nej då. Du accepterade och då får du allt stå ditt kast.

  8. Åh vad kul! Någon som inte känner mig som ger sig in i en debatt. Kul! Kul också att du väljer att kalla bankerna för välgörenhetsorganisationer. SEB gör ett par hundra miljarder i vinst varje år. Ge mig gärna namnet på valfri välgörenhetsorganisation som är i närheten. Du får titta var du vill (testa USA).

    1. Jag pratade typ 30 minuter med Danske innan jag bestämde mig för att vara kvar i SEB. Jag har därför rätt bra koll på vad de erbjuder. Du skriver att Danske saknar annat som SEB har. Vad exakt tänker du på då?
    2. Eller…som mina elever säger. Innan Internet gjorde sitt intåg tvingades bankerna ha hundratals fler anställda än nu eftersom allt sköttes manuellt (som du tydligen förstått, men inte dragit slutsatser av). Med Internets inträde började vi utföra det här själva. Vi knapprade in OCR-nummer, skickade pengar till rätt tälle, men trots att banken tjänade SJUKT mycket pengar på de personalnedragningar som följt väljer man att ta mer betalt för att vi nu gör det åt dem. Jag ger dig att jag hellre gör det än skickar dem till banken, men samtidigt har banken tjänat sjukt mycket på Internets inträde. Det förstår nog även du (I hope). (ps. Gratis på DB)
    3. som du säger – vad ska de stoppa in det i enkla vardagen för då?
    4. Lycka till med vad exakt. Skälet till att jag stannade kvar var att jag talade om för dem att min betalningsvilja är exakt noll kronor för allt det vi talat om ovan. Det är det priset jag betalar. Min ränta är: 2,89%. Mina sparpengar flyttade jag till annan bank på grund av den usla räntan. SEB accepterade. Du tror väl inte jag ”stått några kast” om jag hade tjänat en enda spänn på att byta?

    Fler frågor på det?

  9. Hani Jazzar Says:

    Fan, ‘Fred’, antingen jobbar du för en bank eller så har du kämpat riktigt hårt för att inte förstå…

    Jag tycker inte resonemanget är konstigt: SEB (som alla andra banker) har skurit en stor mängd av deras utgifter genom att automatisera vissa tjänster och lägga en massa andra online. Det du verkar föreslå är att dessa kostnader är lika med kostnaderna för driva tjänsterna offline, men bankkontor, anställda, papperskontoutdrag, kontanthantering, avisering och en hel del annat som förut skedde irl. Nu är det ju vi kunder som betalar räkningar, läser kontoutdrag och kollar hur det går med vår pension. Att det har blivit betydligt enklare för bägge parterna behöver ju inte betyda att vi som kunder ska behöva betala! Att till exempel köpa något på Elgigantens onlinebutik kostar ofta mindre än i deras fysiska butiker. Samma borde gälla för banker. Win win.

    Sen att du vågar påstå att Fredrik tror att SEB, eller någon annan bank for that matter för en ‘välgörenhetorganisation’ är ju bara löjligt. Jag förstår att det var en (jävligt dålig) överdrift, men va fan, banker är ju så långt bort från välgörenhet som det går… Rörelsevinsten för SEB har ökat från 2,8 miljarder till 3,7 miljarder mellan Q3 2010 och Q3 2011. Att inte ta ut svinmycket i vinst utan istället ta hand om sina kunder är inte välgörenhet, det är smart företagssamhet. Det handlar inte om att jag vill ha mer pengar, men när hela världen går igenom en kris, där löneförhöjningar uteblir, folk får sparken, länder försätts i konkurs och banker får en bailout så blir man ju lite snopen när ens bank drar in 30% mer än samma period förra året samtidigt som de tar ut en massa avgifter som (som fredrik bevisade) går att förhandla bort.

    Fred. Ärligt talat nu. Är det verkligen svårt för dig att förstå att folk känner sig lite frustrerade? För mig känns det så självklart, men det kanske är svårt att fatta, vad vet jag.. Tänk ordentligt och ge mig ett bra svar!

  10. Fred? Hallå? Var tog du vägen? Freeeeeeed?

  11. Hector Sanchez Says:

    ”22 miljarder kronor gick SEB i vinst med senaste kvartalet.”

    Fan, den aktien måste jag köpa! Tänk att SEB tjänade mer senaste kvartalet än alla andra nordiska banker tillsammans! Wow!

    Har du lika bra faktacheck på det som alla annan dynga du sprider, ”Fredrik”? Själv kan jag kolla pressmeddelandet för Q2 2011 (”senaste” när du skrev ditt inlägg) och läsa att SEB hade 9.5 miljarder kronor i intäkter och vinst efter skatt på 3.4 miljarder kronor. Så det är OK – du hade bara fel med ungefär 6.5 gånger. Vad är dryga 18 miljarder mellan internetvänner? Man får hoppas du inte är mattelärare i alla fall…

  12. Uppmärksamt, Hector! Men poängen kvarstår ju oavsett om det är 22 eller 2,2 mdr SEB gjorde i vinst i Q2.

  13. Hej, Hector! Vilket trevligt meddelande du skickade! Det är så trevligt när människor kan diskutera saker civiliserat på Internet!

    Jag läste den siffran någonstans, men misstänker nu att jag antingen missat en decimal alternativt sett siffran som motsvarar samtliga bankers vinst det kvartalet (22 miljardet). I vilket fall var det klantigt av mig.

    I övrigt är ditt inlägg, rent argumentationstekniskt, uselt. Du bemöter inget av det andra jag diskuterar – utan väljer, helt obelagt, att skåpa ut resonemangen som ”dynga”. Det imponerar inte direkt.

    Nej, mattelärare är jag inte, men precis som Magnus poängterar ovan är resonemanget likartat givet att vinsterna är stötande höga – samtidigt som försvarslinjen från banken är att man behöver avgifterna för att utveckla tjänsterna.

  14. What a information of un-ambiguity and preserveness of precious know-how on the topic of unexpected emotions.

Kommentera

