Om en köttfärssås.

En av mina bästa vänner bodde ett tag inneboende hos en kvinna i Uppsala. En dag gick den här kvinnan plötsligt och dog, vilket ju var ett bisarrt inslag i min väns vardag. Hur skulle han göra nu? Fick han bo kvar? Skulle han bli utkastad på gatan? Vad skulle hända liksom? Medan min vän satt och funderade på dessa även för honom rätt existentiella frågorna blev han hungrig. Tyvärr hade han/hon ingen mat hemma. Däremot hittade han/hon en plastlåda med köttfärssås i frysen. Det var inte min väns. Han/hon funderade ett tag. Vad händer om jag äter upp denna? Vad händer om jag inte äter upp den? Till slut kom han fram till att den bara skulle kastats – eftersom kvinnan som hade gjort den liksom var död. Så han tog fram den. Tinade den och åt upp den. Den döda kvinnans köttfärssås.

Kommentera

