Om att säga ifrån när dumheter kräks ut.

Det går inte att mäta lidande på något vettigt sätt. Det här inlägget handlar inte om det, utan om hur påhittade dumheter spelar en stor roll i outbildade människors världsbild. Det handlar också om hur hat inte något vettigt sätt tar oss framåt. USA:s politik har lett till att människor i andra länder förlorat sina nära och kära. Deras förlust är varken mindre eller större än den amerikanerna känner för sina förlorade idag.

Jag förstår inte hur människor kan vara så vansinnigt korkade att de på riktigt tror att något amerikanskt statsorgan som varit inblandade i 9/11 attackerna. Jag skäms nästa för att skriva om det så dumt tycker jag det är. Alla former av konspirationsteorier i det här fallet är på ett eller annat sätt förklarade så långt det går. Bland annat här. Jag har också i min undervisning jobbat med detta för att få eleverna att förstå hur tankefelen ser ut kring konspirationsteorier (ofta sker ett ovederhäftigt språng mellan beskrivning och förklaring). På Facebook läser jag idag dock detta:

Y: Dear USA, your 9/11 is our 24/7. Sincerely Palestine.

  • gillar detta.
    • X: HAHAH TUUUNG HIGH FIVE ON THAT ONE

      för 56 minuter sedan ·
    • Y: Viiisst är den och så truue med 😉 *giving you a high five*

      för 56 minuter sedan ·
    • Y: HAHAH aa just därför fiick du en high five brooor … idioter dom gråter om en sak som dom själva har hittat på

      för 54 minuter sedan ·
    • X: Eller hur fan.. patetiskt. Men ändå skönt att det finns folk som vet sanningen och kan använda sin hjärna 😉

      för 52 minuter sedan ·
    • Y: cheers

      för 49 minuter sedan ·
    • Fredrik Pettersson: är ni helt retarderade båda två? blev det bättre i Palestina efter 9/11? Vad är patetiskt med att människor sörjer för att deras anhöriga gått bort? vad då hittat på själva och vad är sanningen i frågan? Jag har sällan sett så många dumheter i en post.

      för 23 minuter sedan ·
Y: sanningen är att allt är på hittat för att smuts kasta muslimerna . det va usa själva som gjorde det mer än så orkar jag inte diskutera du får gå läsa på å sluta bli lurad av mediaaa … tack å heej

(allt ovan är sic.) Ja, för det första är det ju lite barnsligt att posta inlägget, men i kommentarerna under blir det riktigt obehagligt tycker jag. Man kan inte låta sådant bara stå obesvarat. På samma sätt som när människor slår sina barn, slänger ur sig rasistiska kommentarer eller försvarar en vidrig diktator måste vi som vet bättre säga ifrån. Naturligtvis bör man uttrycka sig bättre än jag ovan, men det är bättre att säga ifrån än att låta sådant gå förbi. Det spelar ingen roll att de som skriver inte förstår bättre. Om ingen säger ifrån när dumheter börjar snöbolla har historien visat flera exempel på vad som kan hända.

5 svar to “Om att säga ifrån när dumheter kräks ut.”

  1. white fox herself Says:

    vilken tur att du vet sanningen. sanningen som är att deras sanning är osann. vilken tur att du VET att det som VET inte stämmer. förlåt, it had to be said. jag håller med, men jag störde mig ändå. förlåt, lärare, du har antagligen kanske rätt.

  2. Det handlar om vad som är mest sannolikt. Det får vi reda på genom att söka de bäst underbyggda förklaringarna. De förklaringarna är inte de som konspirationsteoretikerna har lagt fram. De är de minst trovärdiga förklaringarna, vilket framkommer rätt tydligt i mitt gamla inlägg i frågan som jag länkar till ovan.

    Du har rätt i slutet. Jag har antagligen rätt.

  3. Till skillnad mot din ibland naivt positiva syn på regeringens politik så har du rätt i detta fall. Jag gråter en skvätt för det infantila men samtidigt plågsamma ignoransen hos X och Y.

  4. Tycker det är förjävla sorgligt att folk på Internet kastar ut sig sådan här skit.

    Det finns inget logiskt med att bomba sitt egna land för att invadera ett annat land, då USA har många gånger tidigare gått in i länder utan att behöva bomba sitt egna.

    Logiken i det som de här personerna skriver är noll. Och själv känner jag att man bara blir arg när man sitter och läser deras påhittade konspirationsteorier.
    Ren jävla idioti.
    Ursäkta språket!

  5. Jepp, Johan. Inte ok…

    Ja, Daniel. Iinte är det bra inte!

Kommentera

