Om kungens kvinnor och medias spelade förvåning

DN läser jag att Jens Liljestrand skriver om att ett glastak lyfts kring kungens kvinnohistorier och undrar förvånat vilka avslöjanden som är kvar. Så förvånad tror jag inte han är. Jag har umgåtts med journalister och mediamänniskor länge i Stockholm och för flera år sedan förstod jag på dem att det under decennier varit känt att kungen ligger runt rätt bra, men att ”ingen” vågar skriva om det. Nu när det plötsligt har kommit ett par böcker som blottlagt kungaskandaler låtsas samma mediamänniskor vara förvånade. Förmodligen skäms de över att de inte tagit sitt journalistiska uppdrag på allvar utan de facto varit del i en slags konspiration för att mörklägga wie es eigentlich gewesen ist.

Jag förstår att de skäms, men jag tycker inte den spelade förvåningen är klädsam.

6 svar to “Om kungens kvinnor och medias spelade förvåning”

  1. bevisar bara att kungen är hetro!

  2. Fy fan va barnsligt!!! Det är ju för sjutton 30 år sedan eller ngt!! Lår dem vara ifred! Den som kastar första stenen är oskyldig eller vad det heter!

  3. haha, Rune! Det låter som en parafras på ett Berlosconiuttalande. Kul!

    Elisabeth: Ja, det där var för tretti år sedan, men det har fortsatt på samma stil sedan dess. Vidare kastar jag inte sten på kungen, utan journalisten, men det kanske var det du menade..

  4. ´´Brottet´´ borde vara preskriberat vid detta laget

  5. Jamen herregud!, utbrast ateisten.
    Finner det mäkta oklädsamt att ta till skvaller i bokform för att få bort det konstitutionella statsöverhuvudet. Kanske en släng av åkomman postvälfärds-fatigue i sin galoperande fas?!

    Har ingen tänkt på att en tronarvinge uppfostras till sitt ämbete från dag ett, och att denna fostran innebär mycket lite tid för lek och fritid över huvud taget?
    hälsningar, fru Kastrull

Kommentera

