Jag fick ett riktigt brev med frimärken.

Det är typiskt. Jag tänkte skriva en lite allvarligare text än vanligt. En som handlade om mig och det där med att åldras. Om man ska vara ärlig så tror jag att den här träningsmanin jag hamnat i hänger ihop en del med åldrandet. Om jag är starkare än någonsin och kan lyfta hundratals kilo av saker kanske jag inte dör? Det verkar finnas en undermedveten ålders- och faktiskt dödsångest i det här. Jag fattade det idag när jag satt på bussen till jobbet. Jag kom till insikt kan man väl säga. Det är bra när man gör sådana upptäckter. Att förstå sig själv är en nyckel till mycket. En av sakerna som är coolt med åldrandet är att man blir bättre och bättre på det. Shit vad jag inte hade koll på mig själv när jag var 25. Det har jag inte nu heller, men jag känner mig bättre nu än då.

Hur som helst var det detta jag tänkt skriva om, men sedan hände något viktigare.

När jag kom innanför dörren låg där ett riktigt brev och väntade på mig. Jag blir alltid orolig då. Vem skriver ett riktigt brev nuförtiden? Det var från en gammal elev. Hon skriver: ”…fast jag tror sanningen är att om jag inte haft dig som lärare, någon som för första gången visat att jag kan, så hade jag inte trott att jag har möjligheten att prestera något över huvud taget. […] jag är sjukt glad att du funnits där och trott på mig.”

En dag när jag blivit kallad horunge och fått de charmiga orden fuck you kastade i ansiktet (eller rättare sagt strax bredvid ansiktet, vilket var tursamt för eleven i fråga. Naturligtvis är det inte min elev. Ingen av mina elever skulle säga så till mig). Att få ett sådant här brev blir då själva förklaringen till varför man gör det man gör. Det var drömmen om att göra skillnad som gjorde mig till lärare. Det spelar faktiskt inte så stor roll om man spelar roll för alla, men jag vet att det finns mellan fem och tio personer av alla hundratals elever jag haft som jag verkligen har betytt något för på något sätt.

För mig är det inget mindre än vackert. Tack för att jag har fått lära känna dig, du brevskrivare. Jag ska skriva tillbaka till dig med ett riktigt brev med frimärken.

3 svar to “Jag fick ett riktigt brev med frimärken.”

  1. Ditt bästa inlägg på länge:-) Kram

  2. *Gillar*

  3. […] Jag fick ett riktigt brev med frimärken. « trams, allvar, kultur och liv Share and Enjoy: […]

Kommentera

