Att vara lärare är att ha ett kreativt yrke.

Hej, elev!

Tänk såhär: Den här kreativa saken har jag jobbat med nu i flera dagar. Det kan vara en låt, ett konstverk eller en text eller något annat. Syftet med den här saken är att någon ska bli glad, imponerad, tänka på något nytt sätt kring något eller så. När du sedan presenterar saken, som du lagt en del av din själ i, för din målgrupp börjar den genast:

sms:a, facebooka i mobilen, prata med andra om annat, titta på klockan tre gånger varje sekund, sova på bänken, titta ut genom fönstret, vända sig, klia sig intensivt i röven samt gå på toaletten i 35 minuter.

Man kan tänka sig att du skulle bli besviken eller hur!

Efter ett (kort) tag frågar någon i målgruppen när presentationen är slut. De kunde verkligen inte bry sig mindre om det du skapat än såhär.

Du tackar för idag och går vidare till nästa presentation och börjar om.

4 svar to “Att vara lärare är att ha ett kreativt yrke.”

  1. Tja Fredrik.

    Jag har reagerat på samma sak som du.
    Och jag hoppas fan på att de inte i fortsättningen kommer ta in vem som helst till studieförberedande program. För de idioterna förstör för oss andra också.

    För någon vecka fick jag ett utbrott på en av Alirezas lektioner mot en väldigt speciell tjej i våran klass som tyckte det va ”SKIIIIIIIIT OOONÖÖÖDIGT” att läsa matte.
    Då bad jag henne att hoppa av linjen om ämnena inte passade.

    Resultat: Hon höll käften!
    Så om du ger mig lite tid av dina lektioner kan jag gå runt o säga åt alla att hålla käften!

    Peace!

  2. Språket, Daniel…

    Jag vill inte att du ska gå runt och be folk hålla käften. Däremot kan det vara en god idé att prata om vilket klimat ni andra elever tycker det skall vara på lektionerna. Om en majoritet inte accepterar ett visst beteende blir det så klart svårare att bete sig som enskild elev. Att få en positiv och för det mesta studieinriktad stämning i klassrummet är allas ansvar.

  3. Det finns dagar som jag längtar tillbaka till lärarkallet. Tack och lov så tar du mig tillbaka till verkligheten med denna socialrealistiska inblick. Inlägget med att gå ut var det roligaste som jag har läst på länge. Undrar bara om det är den Eva jag tror att det är. Imorgon är säsongsavslutning för ungarnas fotboll så nästa vecka gör jag comeback på innebandyn. Klockan 16på torsdagar eller hur?

Kommentera

