Om ett samtal.

Jag tänker sällan på jobbet när jag är hemma. Selma tänker nästan alltid på jobbet. Idag tänker jag på jobbet. Jag tänker på ett samtal jag hade med en elev häromdagen. Ibland är man lärare och ibland reagerar man som människa på möten man har i yrket. Ibland glömmer man bort den djupt mänskliga aspekten av vad gymnasieläraryrket är idag. Det är inte bara att stå vid katedern och hålla föreläsningar, ta sin portfölj och gå.

Svaret på standardfrågor i formulär kan ibland ge svar som inte är standard någonstans.

5 svar to “Om ett samtal.”

  1. Har du portfölj ?

  2. jag skulle kalla den manbag. Från Sandqvist. *smiley*

  3. Vilhelm edgren Says:

    Lärarmode är något jag minns att man kommenterade på ibland som gymnasieelev. Som du kanske förstår var min tidigare kommentar ett försök att skämtsamt belysa en oviktig detalj ur ditt inlägg, men nu blev jag intresserad på riktigt. Jag minns bl.a. att vi kommenterade på lärarnas trend att ha birkenstocksandaler med vita strumpor. Eftersom du numer är skribent på cosmo undrar jag: hur är det med lärarmodet från den andra sidan? Hur ser du på saken? hart du något gemensamt med dina kollegor? Vad tror du dina elever tycker?

    Andra saker som går att fundera på är vad du har för professionell modefilosofi, t.ex.klär du dig striktare än du gör privat och isåfall är det för att känna dig själv mer ordentlig och effektiv, är det för att signalera professionalism till dina kollegor, eller för att inge ett mån av respekt hos dina elever?

  4. så många frågor, Eddie!

    Det är rätt olika det där. Vissa kollegor har lila tröjor som det står paris London med gult å så. Jag har inte det så mycket. Jag tror kanske att jag klär mig rätt hyfsat jämfört med mina kollegor. Jag tror i a f att jag har en del kläder och skor av märken som många av mina kollegor inte hört talas om. Men å andra sidan har nog de också läder jag inte hört talas om…

    Nej, jag klär mig rätt lika, men har funderat kring om man kulle klä sig striktare just för att markera att det inte är något skämt i skolan , utan allvar. most of the time.

  5. Kravatt är både strikt och roligt samtidigt, logiskt känns det perfekt för en lärare som vill vara strikt, men ändå lite avslappnad sådär. 😉

Kommentera

