Vem bryr sig om vem som säger?

Religion är ett opium för folket (Sie [religion] ist dasOpium des Volkes), skriver Karl Marx i sin Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie. Marx menar ungefär att religionen vänder människornas uppmärksamhet från sådant som är viktigt och försvinner in i en slags knarkdimma. Jag håller med. Det är en bra och skarp liknelse som sätter fingret på en viktig moralisk egenskap hos organiserad religion.

Marx trodde också (såsom jag tolkar honom i a f) att arbetarklassen per automatik skulle göra revolution i industrialiserade kapitalistiska länder. Det var en förutsägelse som aldrig slog in och bara själva idén att kunna förutsäga framtiden på det sättet har han fått mycket kritik för (en del menar att han är missförstådd på den här punkten och det kan bero på att Marx inte är den mest lättlästa killen, vilket i sig är en svaghet…). Det är en dålig idé helt enkelt. Marx, som hade en skarp hjärna, kommer fram till en hel del dumheter faktiskt, men det påverkar inte skärpan i det korta citatet jag började med.

I skolan lär vi eleverna källkritik. En del av den går ut på att man ska titta på vem som säger något. Det kan ju ge en fingervisning om hur mycket man kan lita på personen i fråga i det man vill undersöka, men egentligen tycker jag det är rätt irrelevant. Om Jimmy Åkesson säger något smart och avvägt – är det ett problem att det är han som säger det då? Det tycker inte jag.

6 svar to “Vem bryr sig om vem som säger?”

  1. Så du skulle inte ha problem med attt slänga in en referens till Jimmy Åkesson som stöd till ett argument du brinner för?

  2. jag skulle förmodligen känna mig nödgad att ta avstånd från Jimmys andra åsikter, men det beror mer på att jag inte litar på andra människors förmåga att hålla isär sak och person.

  3. Jag tycker för övrigt också att det var väldigt finurligt sagt av Marx. Men samtidigt tycker jag att man kan byta ut religion i det uttrycket mot nästan vad som helst som är någorlunda populärt. -Politik är ett opium för folket, fotboll är ett opium för folket, eller t.om. bloggar är ett opium för folket. Allt beror väl på vad man har för personlig åsikt om vad som är viktigt.

  4. Ja, jag håller med om det. Grejen är bara att religion var en större grej än bloggar på 1800-talet 🙂

  5. Jävla knarkare hela bunten.

Kommentera

