Kom inte med att det handlar om miljön!

Ibland får man syn på företag som skriver/säger något i stil med – vi tänker på miljön – därför har vi kallt på våra rum/få handdukar på hotellet/skickar inte ut avier med post etc. Varje gång jag ser sådant får jag krupp. Jag vågar påstå att 90% av de här företagen skiter fullständigt i miljön! De är däremot intresserade av att tjäna pengar. Jag blir som ett barn i trotsåldern när jag får höra det där. Genast höjer jag temperaturen och öppnar fönstret/kastar handdukar på golvet som jag inte använt/låter bli att avbeställa fakturan via post fast jag aldrig läser den.

Sedan får jag sjukt dåligt samvete för att jag är en miljöfascist. Det är inte lätt att vara människa.

8 svar to “Kom inte med att det handlar om miljön!”

  1. Jag tycker inte att det bara är företag som har problem med att identifiera vad de egentligen bryr sig om när de påstår att de bryr sig om miljön. Det är ju oss själva vi bryr oss om. Vi vill överleva som art. Vi vill att våra gener fortsätter i all evighet. Miljön tror jag skiter i om vi bryr oss eller inte. Den enda konstanta med miljön är att den förändras: arter kommer arter går, temperaturerna skiftar, och kontinenterna flyttar på sig. Ibland måste vi bara acceptera faktum.

    Inte för att det betyder att vi borde skita i miljön, men vi borde fanimen vara ärliga med varför vi bryr oss. Det är inte någon sorts altruistism att bry sig om miljön. Tvärtom, det är ytterst själviskt. Det är till och med mer själviskt att bry sig om miljön än att skita i den.

  2. jag håller med om allt förutom det med att vi vill överleva som art. Det att våra gener vill ta sig vidare är inte kopplat till vår arts överlevnad egentligen. Det är, om jag förstått saken rätt, bara kopplat till den högst egoistiska genen.

    Annars: Word!

    p.s. Du vet vem jag är. Du får gärna skriva vem du är.

  3. det är Eddie så klart

    Jag tror att vi är rädda för att människoarten skulle dö ut och darigenom våra gener. Vi har ju trots allt alla några gener gemensamt,… hoppas jag i alla fall, men ibland kan man ju undra.

    Som jag ser det är arten och generna i princip samma sak. Vi har både specifika gener för varje individ samt allmänna gener som är gemensamma för arten och olika kombinationer däremellan..

    Det går nog att göra ett enkelt experiment för att reda ut. Något i stil med att man får välja om ens egna barn ska dö eller om alla andra barn ska dö i olika kombinationer. Min hypotes är att vi kommer fram till att människor föredrar att deras egna specifika gener förs vidare, medans nästa prioritet är att de allmänna mänskliga generna förs vidare utan att missunna andra individers gener.

    Hursomhelst är det själviskt av oss som individer och som art att tro att vi kan hålla jordens miljö vid en statisk punkt som passar oss bäst som art. Samtidigt är det självklart att vi vill det, men folk som bryr sig lite extra mycket om miljön måste sluta bete sig som helgon, själviska är de, själviska.

  4. Det är störigt att folk beter som att det verkligen är själva miljön de bryr sig om, när det i själva verket är sig själva. Jag tror att det är det jag stör mig på.

  5. ahh. Hej, Ed!

    Jag tror som du i allt du skrev ovan.

    p.s. Vad gäller gener och likhet har vi, om jag minns rätt från en bok jag läste, 70% genlikhet med träd och typ 90% med fiskar…

  6. Och typ 99% med bananflugor. Hur uppmuntrad blir man av det egentligen?

  7. ganska faktiskt! Det är ju rätt roligt om man tänker efter..

  8. Om man tänker efter för mycket får man lätt lust att dränka sig i ett ölglas, det måste vara bananflugegenerna som spökar.

Kommentera

