We’re gonna be together for ever!

På vägen hem från studion lyssnade jag på p3. På radion sjöng en tjej om en relation. Vi är perfekta för varandra; vi ska vara tillsammans för evigt; inget kommer kunna komma mellan oss etcetera. Det slog mig att jag aldrig har hört en kärlekslåt till ett barn med en liknande text. ”Du ska älska mig för evigt; jag ska älska dig förevigt; det ska alltid vara du och jag; inget kommer komma emellan oss”. Kärlek mellan barn och föräldrar är villkorslös. Kärlek mellan ett kärlekspar är det inte. Så kvinnan i låttexten må vara lycklig i hennes relation. Hon lät bubblande upp över öronen förälskad. Trots det finns oron där. Oron över att det inte kommer hålla. Att man kommer bli lämnad och att kärleken tar slut och så står man där med ensamheten. Igen. Det är inte så konstigt heller. Nästan alla parrelationer jag känner till har förr eller senare gått åt helvete. Egentligen är vi lika ensamma i livet som när vi ska dö.

Förresten – om man varit så säker på att vara tillsammans för evigt hade den typen av låtar varit helt ointressanta. ”Jag ska köpa mina grönsaker nu, lalalalala, nu tar jag ett paket korv, lalalalala, oj då extrapris på tomater, tralalalala”. Det blir inget med den låten va?

Ett svar to “We’re gonna be together for ever!”

  1. Hani Jazzar Says:

    very interesting. det har ju skrivits lite förälder-barn låtar, men inte tillräckligt. I’m on it!!!

Kommentera

