Om tillit

Sverige är ett land som alltid ligger i topp när det gäller tillit till våra medmänniskor. Brasilien brukar ligga längst ner. Jag tycker det är en positiv, ja nästan älskvärd egenskap, vi besitter. Ganska ofta blir jag trött på att Sverige alltid ska framhållas som ett föregångsland när vi kanske alls inte är det. Här finns det dock skäl. Jag tycker också det finns skäl att jobba på att det fortsätter vara så. Så fort du får chansen att lita på människor – testa! Så fort människor vill lita på dig – gör dem inte besvikna.

Häromdagen var jag inne i en affär för att köpa en ful anteckningsbok (eftersom fina tydligen kostar 350:-). 20:- kostade den. Jag tog fram kortet för att betala. – Vi tar inte kort, sade damen i kassan. -Nähä, sa jag besviket och lade lite besviket ner min plånbok. – Men du kan komma in en annan dag med pengarna, sade hon. Det gör inget.

Jag tog den fula boken och gick glad i hågen därifrån. I flera dagar glömde jag sedan bort att betala tillbaka, men häromdagen slog det mig, så jag gick in med tjugan. Tack så mycket sade hon och log. Jag log också.

Sverige är fint ibland.

Kommentera

