Skickar SEB ”neutrala” städare ut på nätet?

Jag har tidigare skrivit om SE-Banken här i bloggen. I måndags dök det upp en ny kommentar under det inlägget. Vad trevligt tänkte jag. Ett nytt namn som skriver en lång kommentar. Något otippat ställde han sig på bankens sida i argumentationen. Så här skriver han i inledningen:

Då kan jag svara på dina frågor som neutral betraktare, som blivit trött på att alla tror att banker är välgörenhetsorganisationer.

Efter det svarar ”Fred” lite halvotrevligt på de punkter jag ställt upp och diskuterat. Det största problemet med ”Fred” är att han kanske inte är det bästa exemplet på ”neutral betraktare” jag hört talas om i mina dagar. ”Fred” jobbar nämligen för SEB i Göteborg (jag skriver inte med vad, men det är en hög position, och hoppas därmed att banken inte kan ta reda på vem han är. I en tidigare version av inlägget skrev jag vad han jobbar med, men insåg sedan att ”Fred” i ett scenario kan få sparken för det här). Förutom att det är pinsamt för ”Fred” själv väcker kommentaren en del frågor om SE-Banken.

Finns det någon policy för hur anställda ska hantera bankens namn på sin fritid? Vare sig ”Fred” vill det själv eller inte har han nu klantat till det för banken och ställt den i ofördelaktig dager (läs gärna hans kommentar. Den är ju inte jättetrevligt formulerad). ”Fred” kan ju ha agerat helt på eget bevåg, men eftersom vi vet att de stora företagen (Telia är ett annat exempel) dammsuger nätet efter ofördelaktig publicitet och svarar på denna öppnas en annan möjlighet. Kan det vara så att anställda i vissa positioner till och med uppmuntras att leta saker att kommentera? Uppenbarligen har ”Fred” googlat på sin banks namn för att hitta till mitt inlägg. Det värsta scenariot jag kan tänka mig är att banken, när  det trevliga svaret inte räcker till, skickar ut städare som tar i med ett språkbruk som banken inte kan stå för officiellt.

I vilket fall vill jag gärna tipsa SEB/”Fred” att inte använda sin egen e-postadress i kommentaren.

Bättre lycka nästa gång önskar bloggen!

4 svar to “Skickar SEB ”neutrala” städare ut på nätet?”

  1. Ha ha ha…nice! =)

  2. Hej, vi har ju tidigare haft kontakt på din blogg via några av mina medarbetare. Jag förstår om du upplever det som att vi tidigare inte direkt svarat på dina frågor som du också nämner i kommentarstråden.

    Självklart är din frågeställning kring vår prissättning relevant utifrån ditt perspektiv som kund. Jag personligen som konsument vill som du givetvis alltid betala så lite som möjligt för de tjänster och produkter jag köper. Detta oavsett om det är bankprodukter, försäkringar eller rör sig om el, värme & vatten.

    När det gäller våra Internet- baserade tjänster innebär de kostnader för oss att underhålla och upprätthålla systemen. Vi arbetar hela tiden med förbättringsåtgärder för våra Internetkontor vilket även det kostar pengar på samma sätt som det finns underhållskostnader för dig och mig att upprätthålla och underhålla exempelvis våra hem eller vår bil.

    Genom vårt produktpaket Enkla Vardagen har vi åtminstone sänkt din kostnad som kund på mellan 70-265kr per år beroende på vilka av våra tjänster du har. Jag förstår att detta inte är ett direkt svar på din fråga, och att kritiken du har kanske ändå kvarstår.

    När vi agerar som representanter för SEB i sociala medier är vi alltid mycket tydliga med att vi arbetar på SEB. Mitt team som du även varit i kontakt med tidigare arbetar efter en tydlig struktur för att vi skall vara tydliga med detta.
    Vi arbetar hela tiden för att även inom vår organisation öka förståelsen och medvetandet kring att vi även som privatpersoner fortfarande kan ses som officiella representanter för företaget och därför behöver tänka på vårt sätt att agera. I dagsläget kan jag varken bekräfta eller dementera om ”Fred” är anställd på SEB då jag faktiskt inte vet vem personen bakom kommentarer är. Det jag kan säga är att han inte ingår i vårt team som arbetar med vår kommunikation i sociala medier.

    Vill du komma i kontakt med mig är du välkommen att maila mig på min mailadress som jag angett du kan även nå mig via vår växel på telefon 0771-62 10 00 om du har ytterligare funderingar eller frågor.

    // Samuel Kammensjö
    Chef, SEB Kundservice Sociala Medier

  3. Hej, Samuel!

    Tack för ditt svar! Det känns lite roligt att chefen för sociala medier fick rycka ut. Jag tänker mig att någon i socialamedierpersonalen skickade just det här inlägget uppåt. Hur som helst tycker jag på något sätt att du tar det jag skriver på allvar och svarar som om jag var en tänkande människa – och inte på robotsättet jag upplevt i tidigare svar.

    Nej, det du skriver svarar egentligen heller inte upp mot det jag kritiserar, men, som jag sagt innan, det finns inte så mycket att säga om det egentligen. Så länge vi som kunder låter er ha de där marginalerna kommer ni ha det.

    Signaturen ”Fred” angav sin privata e-postadress. En sökning på Facebook på den låter meddela var ”Fred” jobbar någonstans och i vilken position. Han kan naturligtvis ha hittat på det på Facebook, men det verkar lite väl långsökt.

    Tack för ditt svar hur som helst.

  4. Hej igen Fredrik!

    Vi har valt att finnas i social media för att vi tycker det är viktigt att ta del av de åsikter och tankar som rör ekonomi och oss som företag. Jag tycker det därför är extra tråkigt om vi inte tidigare på ett bra sätt visat det i våra svar till dig på din blogg, något vi definitivt kommer att arbeta vidare med.

    Jag kommer även att fortsätta arbeta vidare med att vi som anställda skall vara tydliga med vem vi är oavsett om vi skriver som privat person eller som representant för SEB, hur viktigt detta är visar sig tydligt i ditt exempel.

    Skulle du ha fler funderingar eller synpunkter får du gärna ringa eller maila mig. Jag hoppas att du får en bra fortsättning på dagen!

    //Samuel
    Chef, SEB Kundservice Sociala Medier

Kommentera

