Läraryrket är ingen popularitetstävling.

Man vill bli omtyckt. Det är en rätt mänsklig egenskap. Läraryrket är ett sådant som balanserar på gränsen. Du kan inte gå runt och vara en idiot i klassrummet. Det är viktigt att du har eleverna med dig. De kommer inte lära sig något och du kommer inte vara en bra lärare om eleverna inte gillar dig. Samtidigt är det ingen popularitetstävling. Det är inte den den bästa kompisen som vinner. Många lärare har försökt. Jag har hört talas om lärare som ringer hem till elever och vill att de ska säga att vederbörande är en bra lärare. Jag har hört om lärare som mutar elever med olika saker för att inte berätta om klantigheter som läraren har gjort. Det håller inte i längden. Du måste veta vad du gör och du måste bland fatta beslut som inte är superpopulära. Exempel från den här veckan.

1. Vi har bärbara datorer med trådlöst Internet nuförtiden. Det betyder att eleverna kan sitta lite varsom och ”jobba” med saker. Problemet är att många av dem inte klara av friheten. Det blir en Facebook och youtubelektion. Fett skönt, men kontraproduktivt. Vill du vara en poppis lärare låter du dem göra det. Vill du att de ska komma någonvart sätter du dem i klassrummet. Sjukt tråkigt, men plötsligt så knattrar de små maskinerna på rätt saker. Ingen skrattar. Det är tråkigare än innan, men vi kommer närmre målet. Att fatta beslutet att de inte får sitta i soffor och bastur å sånt kommer inte vara poppis. Inte det här året i alla fall.

2. Elever som man inte har som spelar en slags rugbyvariant av fotboll mellan väggarna vid lektionssalar kan man välja att vända ryggen åt (mindre jobbigt), eller säga ifrån att så beter man sig inte (mer konfliktfyllt och därmed jobbigt). Jag väljer alternativ nummer två. Varje gång. Det gör mig inte så populär, men jag tycker det ligger i lärarens ansvar att förmedla när elever beter sig illa.

3. Elever som provocerar mig genom att bete sig illa även på andra sätt kommer jag säga till. Även när de drar hit rektor. Jag lovar dock att försöka tänka på vilken vokabulär jag använder då, men jag tänker säga ifrån. Varje gång.

Jag kanske inte blir populär, men läraryrket är ingen popularitetstävling.

3 svar to “Läraryrket är ingen popularitetstävling.”

  1. Sanna Arvidsson Says:

    Menar du inte alternativ två på andra punkten när du säger alternativ ett? I övrigt håller jag med dig.

  2. hahaha!! Sjukt kul, Sanna! Så går det när man ska blogga och klockan är för mycket..Jag ändrar.

  3. Bra där Fritte! Du vet att det är vi mot dom!! Bandy på torsdag. Obligatorisk närvaro som vi säger inom skrået. LOL/ASG/Fniss/Ha/Hi/Ho/He/Tihi

Kommentera

