Kvinnor är det svagare könet?

Jag skriver för en tidning vars journalister aldrig kommer få några journalistiska priser. Cosmopolitan utför inte gripande reportage om vattenbrist i Nigeria eller utför analyser av den arabiska våren. Tidningens syfte, som jag förstått det, är att underhålla och ge relativt ytliga tips om mode, smink, sex och annat. Det faktum att jag börjat skriva ett uppslag där har gjort människor i min närhet upprörda. De tycker att Cosmopolitan ger kvinnor en dålig självbild. De smala modellerna och det ytliga tilltalet är, enligt kritiken, upphov till detta.

Personligen tycker jag att kritiken delvis är kvinnoförminskande. Det här är inte svart-vitt. Det finns garanterat kvinnor vars självbild blir sämre när deras självförtroende inte är på topp. De tycker att de är för tjocka och så får de smala, snygga tjejer upptryckta i ansiktet när de bläddrar i Cosmo. Jag misstänker dock att merparten av kvinnor som läser Cosmo helt på egen hand kan hantera de bilder och de texter som där står att finna. Tesen att kvinnor i gemen inte kan det bygger på att kvinnor är dumma i huvudet, svaga i sinnet och inte förstår sitt eget bästa. Jag köper inte den. Inte generellt. Frågan är väl om Cosmo (och den typen av tidskrifter) skall förbjudas på grund av att en minoritet inte klarar av att läsa dem. Gissa vad jag tycker i den frågan.

Jag tror för övrigt aldrig jag hört den här typen av argumentation vad gäller tidskrifter riktade till män. Ta King och Men’s health som exempel. I båda trycks snygga modeller med grymma kläder och sexpackmagar upp i ansiktet på stackars män som är tjocka, inte når upp till de snygga förebilderna och får dålig självkänsla på köpet. Varför skulle detta var aett mindre problem? Är det för att män kan hantera det? Vi kan bita ihop, till skillnad från kvinnor? Vi förstår, med vårt överlägsna intellekt, att vi inte behöver ha en sexpacksmage?

När män kommer med Cosmokritik är det delvis en rätt unken kvinnosyn som tar sig uttryck. Även om de menar väl blir det lite fel, menar jag.

Samma typ av resonemang gäller även kvinnor som väljer att bli hemmafruar och säkert ett gäng andra frågor.

6 svar to “Kvinnor är det svagare könet?”

  1. Ja, för att inte tala om sportbilagan. Fan vad dåligt jag mår av att se alla dessa atleter göra saker som jag aldrig skulle kunna uppnå. Zlatan ger mig en dålig självbild. Dessutom är han författare.

  2. ja, kritikerrosad Augustprisvinnande författare. Mitt mål är i o f s att bli Zlatan. 100 kg muskler. Vi är ungefär lika långa. jag har 14 kg kvar… plus lite skånska på det!

  3. Jag tycker du uttrycker en ganska typiskt mansnormativ uppfattning om huruvida kvinnor (framförallt unga/tonårstjejer) påverkas av tidskrifter som Cosmopolitan med mycket modeinslag där modellerna ofta har BMI <18 (enligt WHO undervikt) eller inte. Debatten har förts under många år, modellindustrin har kritiserats, senast idag drog Gina Tricot efter kritik tillbaka skyltdockor som ansågs alldeles för smala (http://www.aftonbladet.se/wendela/article14010844.ab), många unga kvinnor (helt oberoende av mäns självuppfattning) vittnar om att de mår dåligt och känner stor press på att vara smala, ha rätt kläder/smink och "vara snygga".

    Varför ens ställa dem i relation till män och hur män reagerar på motsvarande tidningar? Vad har det med saken att göra? Varför förminska den debatt som förts under så många år vad gäller kvinnor? Din jämförelse med hur män reagerar på motsvarande tidskrifter är ungefär som att en handfull män inte kan hantera att Valerie Solanas "SCUM-manifest" går upp på teater i Stockholm. Du är snart medelålders, levandes i ett heteronormativt samhälle där dina åsikter ge uttryck för ett egocentriskt, eller om du vill – manscentrerat synsätt. Du är norm.

    Det är en sammantagen bild som bidrar till kvinnors dåliga självkänsla, inte en enda tidnings fel. Cosmopolitan och den typen av media profiterar på kommersialism, människan behov av grupptillhörighet och acceptans och spär på kraven hur man bör vara som kvinna för att accepteras. Tyvärr görs detta med en tråkigt enkelspårig förevändning av att stärka kvinnor, men vars innehåll lätt går att kritisera för att göra det motsatta. Det är garanterat inte en minoritet av kvinnor med BRA självkänsla som med oblida ögon läser dessa tidningar och lägger dem ifrån sig oberörda. Tvärtom.

  4. Man kan ju också tycka att jämlikhet är viktigt. Därför blir det viktigt att det är lika för båda. Vare sig det är dåligt eller bra(?). Jag ville gärna poängtera att det du beskriver om att må dåligt och känna press för att vara smal,l eller vältränad och/eller framgångsrik gäller båda könen på samma nivå. Så har jag upplevt det.

  5. OCH, det bör ju då innebära att det motverkar sitt eget syfte att särskilt urskilja det ena könet för något som skulle kunna upplevas som jämlikt.

  6. Hey, Fay!

    1. Tänk bort att jag är man – ändras ditt sätt att läsa mitt inlägg då? Jag har diskuterat den här saken med många kvinnor som håller med mig i sak. Förändras något då? Om ja faller stora delar av ditt inlägg som riktar in sig på mitt kön. Ett argumentationstips till framtiden – argumentera inte så för det är så lätt att sticka hål på.

    2. Hur kvinnor känner i relation till män är relevant i flera bemärkelser. Dels det Vilhelm är inne på, men också skälet till att jag tar upp det – att det i sig är kvinnoförminskande. Du verkar inte har förstått det, så läs igen. Avslutet på det stycker blir återigen irrelevant om jag hade varit tjej och har inget med min argumentation att göra varför jag inte kommenterar det. Din argumentation är helt enkelt usel där. Försök rikta in dig på sak istället för person. Att göra det andra är lätt, men inte intellektuellt vederhäftigt.

    3. SCUM verkar vara en vidrig föreställning som man som man tydligen måste gilla för att inte vara mansheteronormativt ond. Byt ut män mot valfri annan grupp i samhället i den pjäsen och hylla den igen tack. Om det hade varit så att män hade betett sig på något liknande sätt som pjäsen föreslår hade det varit relevant. Nu är det inte så och därför är pjäsen ett slag i luften. Jag fattar inte ens att jag orkade skriva ett par meningar om 2011 års största suck.

    4. Jag håller med dig i detta – delvis. Jag skriver också i min artikel att det inte är svart-vitt. Det finns garanterat kvinnor som tycker Cosmo är jobbig att läsa. Sedan är väl min gissning lika god som din med den skillnaden att jag är lite mer ödmjuk än du. Jag tror inte att flertalet kvinnor måste köpa det senaste modeplagget för att de läser Cosmo. Du tror att det ”garanterat” förhåller sig tvärt om. Med tanke på att varken du eller jag har belägg för våra åsikter (eller åtminstone inte delger dem) kanske man ska ta det lite lugnt med språket, Fay.

Kommentera

