Projektarbeten i världsklass.

En efter en gick de upp i ringen. Mina elever som snart skall ta studenten hade oppositioner på sina projektarbeten. Sammantaget var det fruktansvärt bra. Betygen är inte satta ännu, men jag vågar redan nu lova betydligt fler MVG:n än förra året.

Uppsatserna var generellt sett svinbra. Jag inser när jag läser dem att samhällsvetarnas utbildning vad gäller att skriva uppsatser på samhällsvetenskapliga programmet på Tyresö Gymnasium är i svensk toppklass. Jag har aldrig nämnt det i marknadsföringssammanhang, men frågan är om det inte är det vi är allra bäst på. En gjorde en teoriprövande fallstudie. En skåpade med lysane argumentation ut kommunens drogpolicy (jag måste maila en till de ansvariga). Många skrev om stress. Det testades även där teorier som är stora på området. Diskriminering inom svenskt rättsväsende diskuterades också på ett mycket fint sätt. Flera av dem hade med enkelhet tagit sig igenom som B-uppsatser på universitetet. Så bra är uppsatserna inte från andra skolor av det enkla skälet att de inte jobbar lika aktivt och medvetet med detta som vi. Jag må ha varit samhällsprogrammets mest impopulära förra året. Det kanske jag fortfarande är för vissa, men jag är hur som helst stolt som fan över de uppsatser jag läst. Stört bra jobb studenterna mi.

Kommentera

