Någon gång är sista gången du träffar alla.

Vardagslunken gör sig påmind. Nytt schema, olika klasser, olika lektioner. Utgång med polare, meckande i studio, resturangbesök och biodition. För det mesta är man inne i det och allt rullar liksom på, men sedan ibland slår det mig

Någon gång, vid ett specifikt tillfälle, kommer vara den sista gången du träffar din bästa vän, ditt barn, din far och din käresta. När jag kommer att tänka på det blir jag stört nedstämd. Plötsligt blir vardagens glädjeämnen meningslösa och helst vill jag dö först. Före alla andra, så att jag slipper bli så ledsen och ensam. Att bli riktigt gammal verkar vara en orgie i att se människor som man älskar dö.

Jag är inte så säker på att jag vill vara med då. Den stora frågan är väl när jag kommer tycka att det räcker.

7 svar to “Någon gång är sista gången du träffar alla.”

  1. Jag har börjat tycka att läroplanen borde innheålla olika sätt att hantera döden, hur man kan tänka, vad man kan förvänta sig och så vidare. Dödsundervisning, dötrist? Finns det sånt? Jag själv har saknat det från min skolgång.

  2. Sånt där blir man ju bara sjuk av att tänka på. Lev nu, njut av din familj och dina vänner när du har möjlighet. Du är ju bara 30something, det där får du tänka på när du blir 90something. Kram

  3. Min mening är att inställningen magnus precis framförde kan göra en sjuk. Man kan bli sjuk av att man inte tänkt på det tillräckligt. Det är inte bara gamla människor som dör, trots samhällets inställning att så är fallet. Jag fyra jämnåriga vänner som jag önskar jag hade vetat att jag aldrig skulle få prata med igen sist jag pratade med dem.

  4. Ja, det är ett mycket komplicerat ämne. Vi i skolan får hantera det ibland, men då ofta i chockfas – alltså när någon elever faktiskt har dött. Det kan vara lätt att ropa på skolan här dock. Jag tycker att skolan skal diskutera alla möjliga viktiga frågor, men det kan vara svårt att till fullo förbereda någon på detta. Min uppfattning är att döden diskuteras i skolan. däremot pratas det nog inte så mycket strategier. personligen tycker jag detta är något som i första hand hör upfostran till.

  5. Jag håller helt med dig Eddie – det är viktigt att prata om och vara medveten om döden – men det är också viktigt att inte låta sig dras ned av att man går och tänker på det hela tiden. Vissa människor kan bli deprimerade av att det finns en massa risker i livet och att de inte kan stänga av tanken på allt skit som kan hända. Då är alternativet, att ta tag i sorgen när det väl har hänt, bättre.

  6. Inte bra att dras ner av onödigt grubbleri…. Ta tag när det händer kan vara bättre, men att vara passivt förberedd måste vara bäst.

    Fredrik, uppfostran skall så klart inte göras av skolan. Religion är något man oftast uppfostras till, men vi har religionskunskap som skolämne. Hur, när och vem man vill ha sex med är personliga moral och smakfrågor som bör höra till privatlivet och uppfostran, men vi har sexualundervisning i skolan.

    Var drar man gränsen för vad som är simpel uppfostran och vad som är akademiskt eller vetenskapligt nog för att undervisas?

    Hur man kan tänka kring döden hör väl till filosofi och psykologi. Dessa ämnen har vi i skolan. Rädsla för döden är en av de största utmaningarna för våra psyken att greppa, att kunna förstå vår egen eller andras inexistens. Klart att man kan tycka att det är föräldrarnas jobb att förklara sånt för sina barn.

  7. Jag kanske var otydlig, Edd. Jag menar att skolan skall ta i de här ämnena, men att på ett djupare och mer långtgående plan prata om döden tycker jag inte primärt är skolans uppdrag. Det är föräldrars huvuduppgift där skolan kan vara bisittare. Ungefär så tycker jag.

Kommentera

