Systemetkasse/Privatmoral

jag kanske inte är känd som min skolas mest politiskt korrekta lärare direkt, men idag fick jag lite moralpanik faktiskt. En kollega till mig kom gående med en systemetkasse. Han är får köpa hur mycket saker han vill på Systemet, men på något sätt tycker jag det är olämpligt att ha en sådan kasse i skolan. Det är svårt att sätta fingret på vad problemet är med detta lagliga beteende. Kanske är det att vi i skolan skall ha en restriktiv syn på alkohol. Hur som helst började jag tänka på det där med ”privatmoral” i samband med detta.

Privatmoral är en fundering kring hur man ska bete sig som man har privat, men inte riktigt kan stå för offentligt (lite som systemetkassen läraren hade för mig alltså). Det jag funderar över är om det inte är rätt konstigt det där med att ha en syn på beteende som man inte vill upphöja till att alla ska bete sig så. Är inte det själva poängen med moral – att man vill att alla ska bete sig på ett visst sätt?

Hela begreppet ”privatmoral” är konstigt – åtminstone med min begreppsförklaring av ordet.

Kommentera

