Får vi någon kompensation?

Skolan har i vissa avseenden blivit helt snurrig. Gymnasiet är en arbetsplats där arbetstagare (elever) jobbar heltid (08-16). Arbetsgivaren (skolan) ha rätt förfoga över elevernas tid givet att de av egen fri vilja valt att tillträda gymnasiet. På olika sätt jobbar vi mot att eleverna på ett effektivt sätt skall nå kursmål och allmänna läroplansmål.

Ibland får jag för mig den helkorkade idén att göra något extra för eleverna. Det kan handla om att jag ordnar samarbeten med stockholms universitet för att få eleverna att få en förberedelse för och en inblick i hur nästa anhalt i deras liv kommer se ut. För at tfå till detta ordnas det möten, det skickas tusen mail om praktiska saker för att få allas scheman att gå ihop så smidigt som möjligt. Det planeras och fixas. I bland får jag också för mig att lägga en massa tid på att få ihop andra typer av aktiviteter som bryter av skolmönstret och ger inblickar på olika sätt. Exempelvis genom att ordna filmföreläsningar med filmpedagoger samt käka lunch i Stockholm och jobba med skönhetsideal genom århundraden på Nationalmuseum. Vi ska först få en föreläsning om hur skönhetsideal har skiftat genom århundradena och sedan försöka gestalta detta genom att måla tavlor, skuptera och så – allt med professionell hjälp av museets pedagoger.

Man skulle kunna tro att eleverna kanske skulle tycka att det var kul. Jag menar – de kunde ha haft naturkunskap och matte istället. Men icke.

Som ett brev på posten kommer den: får vi någon kompensation för detta? Som om det var ett straff jag har skickat på dem. Vad jag vill säga med detta? Att elever ibland är otacksamma? Att det är synd om mig för att jag fixar och de a) inte fattar det och sedan b) spottar mig i ansiktet (utan att förstå det). Jepp. Det är precis det jag vill säga.

Hej! Jag anstränger mig verkligen för att du ska få good times! får jag någon kompensation för det? ja, du får bad times.

Nästa år blir det extra matte och naturkunskap och en heldags föreläsning om jordbruksutveckling i Ukraina åren 1687-1906. En heldag. Grattis!

p.s. Det här gäller såklart inte alla, men ett par är ett par för mycket för mig.

4 svar to “Får vi någon kompensation?”

  1. Sjukt! Kompensation för vadå? Vilken typ av kompensation? Den där eleven kommer nog inte bli hjärnforskare direkt.

  2. Det är bara delvis elevernas fel. Det är delvis så att de inte förstår bättre eftersom de aldrig har gjort det jag gör i deras liv. Det är på det här planet deras relativa oerfarenhet av livet visar sig. De kan vara så mogna på så många andra sätt.

  3. Jösses Amalia, så de beter sig de små vetgiriga. Hoppas och misstänker att på du på sedvanligt sätt krossar dem med din dräpande ironi.

    Det är iaf tur att du har hög lön.

Kommentera

