Om ordet lojalitet.

Ibland använder chefer ordet lojalitet. Det är viktigt att du är lojal mot verksamheten och ledningens beslut kan de säga. Det brukar skava lite Sovjetunionsobehagligt i mig när jag hör ordet från en chef. Jag tror jag kommit på varför.

Jag är en person som tycker det är viktigt att det blir rätt när man tänker om saker. Ibland tycker jag andra tänker fel och ibland tänker andra fel och då brukar jag ha svårt för att låta dåliga beslut/idéer etcetera passera obemärkt. Ordet lojalitet är ett som brukar dyka upp när argumenten tar slut. Om chefen har klantat till det och vill få sin rygg täckt eller om skälen bakom ett beslut är andra än de (svaga) argument som framhålls för en sak tas lätt lojalitetsordet fram. Det är ett problematiskt skäl för att jag ska bete mig på ett visst sätt. Det speglar ofta, tycker jag, att argumenten tagit slut eller är alltför dåliga. Trots det vill chefen få sin vilja igenom – då kommer det: det är viktigt att vara lojal mot mig och verksamheten. Jag kan förstå det ur chefens perspektiv, men ur mitt perspektiv är det obehagligt.

3 svar to “Om ordet lojalitet.”

  1. Tankefelet chefer gör är att de likställer en lojalitet till verksamheten och en lojalitet till ”ledningens beslut.”

    Det är illojalt mot en verksamhet att stödja ett beslut som är skadligt för verksamheten.

    Man får väl fråga ledningen om de kan ge dig skriftliga order på att du ska prioritera din lojalitet mot ledningens karriär och sinnesro över din lojalitet mot verksamheten.

  2. Ja, precis. Det är också det att jag naturligtvis inte kan vara lojal mot beslut jag själv inte varit med att fatta. Jag kan genomföra dem utan att klaga, men lojal kan jag inte vara.

  3. Ja exakt. Ibland blir det så. Det vore väldigt roligt om någon nån gång kunde få skriftlig på att de ska sluta vara så lojala mot verksamheten och göra som de säger istället.

Kommentera

