Kärleksstaplarna måste över en viss nivå.

Det här med relationer. Jag tänker mig att det finns ett antal variabler som måste till för att en relation ska funka. Tänk på det som ett stapeldiagram med olika variabler och olika hög uppfyllelse. Om till exempel staplarna består av följande variabler:

Intelligens, humor, utseende, empatiförmåga,musikalitet, egenkärlek etc., alla med undervariabler och säkert några jag missat, men poängen är denna: Jag tänker mig att dessa tillsammans måste summera över en viss nivå och att ingen kan gå under ett visst värde. Säg att vi skattar ovanstående på en skala från 1-10. Jag tänker mig att inga av de jag skissade på kan ligga under typ 4 och helst ska de alla över 7 (eller kompenseras för med topplaceringar i annan kategori). Vad tror du om det här och vad har jag missat för variabler?

7 svar to “Kärleksstaplarna måste över en viss nivå.”

  1. Du har missat prokrist variabeln. Trooooor jag.

  2. Eller prokriststapeln. Du får välja.

  3. ok. jag glömde uppenbarligen ”tror ej på fabler”-stapeln.. My bad!

  4. Du har missat det lite mer abstrakta, det kemiska. Det som kallas fysisk attraktion, som du så klokt påpekade när du och Selma hade träffats.

  5. ja, såklart Maria. Den där hänger liksom över alltihop.

  6. Jag tror att du gör en miss i skalan. Jag tror inte att varje variabel ligger på en begränsad skala. Skalan är oändlig för varje enskild variabel, men det fins en intern skala hos dig som måste överstigas för att personen i fråga skall ”duga.” Det kan ju hända att du hittar en person med tusen i intelligens och en miljard i empatiförmåga i din uppfattning. Det kan då räknas mot deras -500 i musikalitet och 1a i utseende. Nu driver jag bara med dig, men du fattar kanske min poäng, ibland glänser det som glänser lite mer än det som suger.

  7. ” ibland glänser det som glänser lite mer än det som suger.” Det är ju det jag menar, men över en viss nivå måste man på allt som är viktigt.

Kommentera

