Är det bättre att äta naturliga saker än onaturliga?

Ja, svarar många utan att tänka till. Det känns intuitivt att det är bättre för våra kroppar att stoppa i sig saker naturen har skapat – utan tillsatser helst! Jag tänkte därför ta exempel på naturliga ämnen: arsenik, olja, rå kyckling, flugsvamp. Ni är nog med på poängen redan. Att över huvudtaget hetta upp mat är onaturligt, men helt nödvändigt för att inte göra vissa i onaturligt tillstånd livsfarliga livsmedel väldigt nyttiga för kroppen.

På samma sätt tycker många att naturmedicin, österländsk dito etc. är bättre för kroppen och detta utan några som helst belägg. De enda som jobbar med strukturella belägg för att behandlingar ska ha bra effekt och inte vara farliga i övrigt är den västerländska evidensbaserade medicinen. Vissa substanser – kemiska eller naturliga – får helt enkelt kroppen att svara på olika sätt som ibland är nödvändiga för överlevnad. Det som är viktigt är att reda ut är hur ämnena påverkar kroppen, men om de är ”naturliga” eller inte bryr jag mig inte ett skvatt om.

Delvis relaterad och ny kunskap för mig: c:a 50% av patienterna i den vanliga vården tar inte de mediciner deras läkare förskrivit på det sätt som läkaren tänkt. Är det då konstigt att ”den vanliga” vården inte alltid fungerar som avsett?

9 svar to “Är det bättre att äta naturliga saker än onaturliga?”

  1. Den stora frågan handlar kanske om vad vi räknar som ”naturligt”. Om något inte är naturligt, hur har det då kommit till? Bryter vi naturlagarna när vi skapar något ”onaturligt” Om vi bryter naturlagarna är det inte isåfall övernaturligt ? Tror vi på magi när vi säger att t.ex. ett tillsatsämne är onaturligt? Är det magi vi är rädda för när vi inte vill vara onaturliga?

    Min definition av naturligt är att det ska komma från naturen. Människan är i sig naturlig och vi kan inte bryta naturlagarna så vitt jag vet. Således är allt naturligt som inte är magi. Alla andra definitioner blir bisarra om man kombinerar dem med att vi bör leva naturligt. Ska vi vara nakna jämt, bara äta fallfrukt och värma oss vid naturliga skogsbränder på vinterhalvåret? Jag fattar inte.

  2. Så vad var poängen då? Det är allmänt känt inom forskar världen att naturliga saker i allmänhet är bättre. Jag ät hellre naturliga saker som jag vet är bra än onaturliga saker som vi inte vet allt om effekterna från, alternativt som vi vet är farliga. Ämnen som är inom ramen för dessa två är tex: Bisfenol a, aspartam och monatriumglutamat. Men listan kan göras längre. Om du äter naturliga produkter så kan du vara säkrare på att de inte är lika dåliga för dig. Nu förekommer natriumglutamat naturligt i vissa saker, men man ska alltid tänka på att det är skillnad när något finns naturligt och när det blir tillsatt. Prioner

  3. ARGH jag gjorde särskrivning!!! I alla fall: prioner finns naturligt i våra hjärnor men om vi åt det så skulle vi döden dö.

  4. Det är exakt den typen av resonemang du lägger fram som jag vänder mig emot, Samuel. Av skäl som står ovan. Är det farligt är det farligt oavsett om det är naturligt eller inte.

  5. Samuel är rädd för det övernaturliga. Fredrik verkar vara rädd för sånt som är farligt för människor, det är jag också. Vare sig det är magi eller natur.. Fast i och för sig skulle nog magi också vara naturligt.

    Kan någon förklara för mig hur någonting är onaturligt? Allt som finns kommer väl från naturen?

  6. Är inte cannabis mer naturligt än sprit?

  7. Man kan ju vända det här resonemanget till det man tycker passar ens värderingar…men det är ju skillnad om vi pratar läkemedel eller om vi talar mat. ( Att dra in beroendeframkallande preparat är ju bara löjligt). ” naturlig” mat för mig, är mat utan tillsatser. Det äter jag tusen gånger hellre än mat som blivit behandlad, bara för att vara ”mer tilltalande”. Med läkemedel är det en annan sak tycker jag.

  8. Jag har ingen värdering när det gäller detta. Jag undrar bara vad som objektivt sett skiljer naturligt från onaturligt. Det är kanske det som är värderingen i så fall. Jag kan inte se hur något som existerar kan komma någon annan stans ifrån än just från naturen.

    Sen kan jag också föredra att äta mat som är mindre processad, mest för at det smakar bätttre.

    Varför är det skillnad på läkemedel och mat i ”naturlighetsprinciper? I princip all mat är ju behandlad, t.om. om du bara äter råkost (vilket människans magsäck inte utvecklats för) så har du väl åtminstånde sköljt, skördat eller rensat. Vad är en tillsats? Vi tillsätter ju saker till alla normala maträtter.

Kommentera

