Storpolitik i mataffären.

Idag var jag och storhandlade mat. Jag noterade att storpolitiken tagit sig in på prisextra på söder. Körsbärstomater, som normalt sett är ganska dyra, fick man köpa två korgar för 15 :- Satan va billigt tänkte jag! Strax därefter förstod jag varför. Tomaterna kom från Israel. Ni vet landet som nyligen var i krig i Gazaremsan med Hamas. Tydligen vill folk inte köpa tomater från Israel för att man vill protestera mot den israeliska offensiven. Jag förstår hur man tänker. Ett land som använder vit fosfor mot tätbefolkade områden och har ihjäl barn och kvinnor som inte kan skydda sig måste man protestera mot. Det finns alla skäl i världen att ställa krav på Israel att bete sig vettigt (på samma sätt det finns skäl att ställa krav på folkvalda Hamas att inte skicka in 10 000 raketer på måfå in i Israel som de gjort de senaste fyra åren).

Frågan är bara vem man träffar om man bojkottar tomater från Israel. Min gissning är att det är bonden som inte får sålt sina tomater som får de största problemen, inte Israels regering. Jag vägrar straffa israeliska bönder för att den israeliska militären använder folkrättsvidriga metoder på samma sätt jag tänker fortsätta äta mat från Gazaremsan som eventuellt går på export till Sverige – trots att Hamas inte står överst på min lista över regimer jag gillar. Jag är inte okunnig om argumenten som brukar anföras för bojkotter, men jag tror att kostnaderna för dem ofta blir högre än intäkterna.

Tror ni att bönder i Palestina/Israel blir mer eller eller mindre fredsbenägna om de dessutom är fattiga?

Jag tog två korgar körsbärstomater och lade i min vagn.

3 svar to “Storpolitik i mataffären.”

  1. jag håller med, så mycket!! snacka om missvisad bojkott! stackars coopägare som förlorar pengar och säkert inte alls bryr som politik, vare sig israels eller palestinas.

    jag tror inte heller att bönder drabbas till en så stor utsträckning heller, det är alldeles för många steg mellan bonde och prisxtra tyvärr..

    men rätt komiskt att butiker försöker gömma det hela genom att märka om ursprungsland, och säljer Sharon Fruit från ‘Spanien’…

  2. bara namnet Sharonfrukt borde ju vara en give away 🙂

  3. […] Konsekvenserna blir dessutom ofta inte de avsedda. Vem förlorar till exempel på att vi bojkottar israeliska apelsiner? är det staten Israel eller är det bönderna i staten Israel? Vem förlorar på att du slutar […]

Lämna en kommentar